Doggybag niet glamourous, maar wel steeds normaler

Het is misschien niet zo glamourous om na het eten om een doggybag te vragen, maar het wordt wel steeds normaler in Nederland als we de laatste cijfers hierover moeten geloven, want wat blijkt: de doggybag breekt langzaam door in Nederland. Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag gevraagd. De helft van alle Nederlanders is zich het afgelopen jaar bewuster geworden van de hoeveelheid eten die hij weggooit. 36% vindt een doggybag steeds normaler worden in Nederland.

Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu en Depa, in samenwerking met Panelwizard. Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu haar eerste doggybag-campagne om voedselverspilling tegen te gaan. Vandaag start een nieuwe doggybag-actie: Natuur & Milieu deelt 50.000 gratis doggybags uit aan restaurants, in samenwerking met Depa en de Rabobank.

Vreemd om te vragen

Hoewel meer Nederlanders om een doggybag vragen, rust er nog steeds een taboe op de doggybag. 47% vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant, vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland.

Schaamte

‘Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt,’ aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. ‘Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie.’

Doggybag typisch Hollands

Een doggybag past uitstekend in de Nederlandse cultuur. 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 82% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van vorig jaar. Daar komt bij dat 68% uit eten gaan in Nederland duur vindt. ‘Vreemd dus, dat we nog niet massaal om een doggybag vragen als zuinige Nederlanders. Wel veel geld uitgeven, maar weinig eten mee naar huis nemen,’ zegt Olof van der Gaag.

Bewuster van voedselverspilling

De helft van alle Nederlanders is zich dit jaar bewuster geworden van hoeveel eten hij weggooit. 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Olof van der Gaag: ‘Ons belangrijkste doel van de campagne, voedselverspilling op de kaart zetten, is hiermee gelukt.’ Bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) zijn bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu.

Rol restaurants

77% van de ondervraagden vindt dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. 27% gaat ook eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling. 63% vindt dat restaurants altijd een doggybag moeten aanbieden als er eten blijft staan. Een flinke stijging: vorig jaar vond nog maar 54% dit. Een meerderheid vindt dat een restaurant per gerecht de keuze moet bieden tussen een kleine en een grote portie (69%); in 2014 vond slechts 55% dit. ‘Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag. Uit de cijfers blijkt dat gasten dit ook verwachten,’ stelt Olof van der Gaag.

Start nieuwe actie

Natuur & Milieu start vandaag een nieuwe actie met Depa en de Rabobank: opnieuw krijgen restaurants 50.000 gratis doggybags aangeboden. Alle horecaondernemers die bij de Rabobank zijn aangesloten, kunnen een gratis doggybag-pakket krijgen. Restaurants die een setje doggybags kopen, ontvangen nu een gratis promotiepakket van Depa, bestaande uit een raamsticker, stickers voor op de menukaart en actievouchers die restaurants in kunnen zetten.

Resultaten vorig campagne

Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu met Depa haar eerste doggybagactie: 50.000 doggybags werden gratis verspreid richting restaurants. Naast deze gratis doggybags, werden er ook nog eens 46.000 doggybags verkocht in de horecamarkt. ‘Minstens 100.000 Nederlanders hebben met een doggybag te maken gekregen het afgelopen jaar. Dat klopt ook met de cijfers uit ons onderzoek,’ aldus Rachel Herregraven van Depa.

Voedselverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar

Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Depa biedt de horeca daarom de mogelijkheid om op een kwalitatieve en stijlvolle manier de doggybag in te zetten richting hun gasten.

Lees ook:Wie is de Meest Sexy Vegetariër?
Lees ook:Familie Brenninkmeijer nog steeds het rijkst
Lees ook:Hoe goed kan jij zonder wifi op vakantie?
Lees ook:Dining with the Stars
Lees ook:Vier restaurants van Gordon Ramsay teleurstellend!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>