Glamour Auto-test: Range Rover Evoque

“Een PC Hoofttruck, een vrouwenauto, een baby Range Rover, zo’n milieu-onvriendelijk ding”… dit zijn slechts enkele kreten die wij te horen kregen, toen we meldden dat we de Range Rover Evoque zouden gaan testen. Geen van deze stempels zouden wij na onze testperiode op deze schitterende wagen drukken. Deze Range Rover is de kleinste ooit, maar onderschat hem niet. Hij past mooi in het rijtje BMW X1 en Audi Q3.

De ruimte achterin de Evoque is wel wat beperkt. Een paar lange benen met high heels zullen op een lange rit niet echt heel comfortabel zitten en de instap is, doordat het een driedeurs is, ook niet zo heel charmant. Dit is dan wat ons betreft vooral een auto om voorin te zitten. Al was het maar, omdat je als bijrijder ontspannen televisie kunt kijken tijdens de rit. De bestuurder wordt hierdoor niet afgeleid, deze ziet door de dualview technologie gewoon de navigatie. Een wonderlijke techniek.

De bediening van deze automaat gaat iets anders dan bij de meeste auto’s. Deze werkt met een ronde knop die na het uitschakelen van de auto in het console wegzakt. Ons testmodel heeft een rood/zwart interieur met een paar heerlijk zittende stoelen, die ook nog eens een geweldig sportief uiterlijk hebben. Voor koukleumen, zoals wij, is deze auto helemaal een heerlijkheid. Deze heeft niet alleen verwarmbare stoelen, maar ook het stuur kan verwarmd worden. Ons testmodel heeft een glazen dak, dat bij zon niet alleen voor heel veel licht, maar ook nog eens zorgt voor extra warmte. Hou je niet van warmte, dan kan je deze ook afsluiten met een automatisch schuifdak, wat de auto weer een donkerder en meer standaard interieur geeft.

Wij houden wel van bijzondere opties op een auto. Zo heeft ons testmodel de mogelijkheid om zelf de kleur van het interieur te kiezen. Je hebt de keus uit meerdere kleuren, zoals rood, blauw of wit zetten en zelfs de intensiteit van deze verlichting is in te stellen. Nuttigere functies zijn ook op deze auto te vinden, zoals het automatisch parkeersysteem, dat er voor zorgt dat zelfs de meest beroerde file-parkeerder de auto netjes in een klein plekje geparkeerd krijgt. Ideaal in de grote steden natuurlijk. De eerste keer is het wel een beetje griezelig dit volledig aan de auto over te laten, maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt, wil je eigenlijk niet anders meer. Ook super handig is de dode hoek spot op de spiegel. Deze laat op de spiegel twee auto’s oplichten als een passerende auto in de dode hoek rijdt. Dit is overigens bij deze auto geen overbodige luxe, want door de kleine en hoge ramen is het zicht ook wel wat beperkter.

Na alle lofzang ook een minpuntje. Na drie dagen testrijden moeten we de auto weer vol afleveren en dan blijkt de Evoque toch wel een flinke slurper te zijn. Na zo’n 400 km mogen we 90 euro afrekenen aan de pomp. Overigens willen wij nog wel even een opmerking maken over eerdergenoemd milieu-aspect. Landrover doet wel aan duurzaamheid. Zo werken zij onder meer aan duurzame productie, CO2 compensatie en natuurbescherming. De Evoque is ook het meest zuinige model van Land Rover.

De uitstraling van de Range Rover Evoque is misschien niet chique, eerder hip en sportief, maar toch heeft deze auto ons glamourhart gestolen. Het mag dan niet de auto zijn waarmee we ons af laten zetten bij een rode loper, maar de Range Rover Evoque mag zich mede door de geweldige stoelen, sfeerverlichting, schitterende ‘blingbling’ velgen en de dualview televisie/navigatie toch een ultieme glamour-auto noemen.

De details:
Merk/type: Range Rover Evoque Coupé Si4 Dynamic
Motor: 1.999 cm3, 4 cilinders, 16 kleppen, turbo, directe injectie
Transmissie: Zestraps automatische transmissie
Topsnelheid: 220km/h
Nieuwprijs geteste model: € 90.875

De cijfers:
Uiterlijk: 8
Interieur: 9
Rijprestatie: 8
Glamourgehalte: 8,5

FOTOGALLERY:

Foto’s: Angel Mulder – klik op de thumbnails voor grote versies

Lees meer autonieuws op Auto.blog.nl

Lees ook:Victoria Beckham editie van de Range Rover
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…
Lees ook:Piet Boon ontwerpt nieuwe Range Rover
Lees ook:Land Rover en Barbour, typical British!
Lees ook:Zie de total loss Range Rover van George Michael

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>