Glamour Auto-test: Opel Ampera

Hij werd de ‘Car of the Year 2012’; de Opel Ampera. Om ons heen hoorden we ook al enthousiaste verhalen over deze auto, dus één ding was zeker: we moesten en zouden de Ampera meenemen in onze Glamour-autotest. Want zeg nu zelf, het uiterlijk van de Opel Ampera is al erg oké en als deze dan ook nog eens extra zuinig is, gaat ons hart al sneller kloppen…

De Opel Ampera is een elektrische auto met een benzinemotor als ‘back-up’. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je met een lege accu komt te staan. Je laadt de Ampera gewoon in het stopcontact op (ca. 6 uur voor een volle accu) en vervolgens kan je afhankelijk van je rijstijl zo’n 60 km elektrisch rijden. Is de accu leeg, dan neemt de benzinemotor het automatisch over. Ook tijdens het rijden op benzine, rijdt de auto nog zeer zuinig. In tegenstelling tot veel van de elektrische auto’s die al op de markt zijn, oogt de Ampera groter en luxer. Wat ons betreft een hele mooie (en voordelige) zakenauto. De auto is slechts geschikt voor vier personen, wat het voor een gezin met drie kinderen geen geschikte auto maakt. Maar wellicht ziet Opel deze auto ook meer als zakenauto dan gezinsauto.

Naast het mooie exterieur is ook het interieur opvallend te noemen. Het dashboard is bijna futuristisch en alles is strak en modern, wat natuurlijk perfect bij een dergelijke revolutionaire auto past. De stoelen zitten prima en de ruimte voorin is ook meer dan voldoende. Ook achterin valt de ruimte alles mee, al zullen lange mensen achterin wat meer last van de hoofdruimte hebben door de aflopende daklijn.

Het opladen van de auto gaat heel simpel. Een kwestie van stekker in het stopcontact en dan in de auto. Er zit een oplaadsnoer van zes meter bij, wat voor ons meer dan voldoende was om het stopcontact in de tuin vanaf de oprit te bereiken. Openbare oplaadpalen zijn makkelijk te bedienen met een pasje. De stekker in de laadpaal wordt vergrendeld tijdens het opladen, dus de kans dat iemand er met je snoer vandoor gaat, is heel klein. Al is het valse hoop om te denken dat je de auto weer helemaal vol laadt tijdens het boodschappen doen. Daarvoor zal je de auto toch echt een hele middag moeten laten staan. Wanneer je de Ampera oplaadt met behulp van de Mennekes stekker (bijvoorbeeld op een openbaar laadpunt of bij een speciaal thuis geïnstalleerd laadpunt) laadt deze binnen vier uur op.

Als we dan toch een klein nadeel moeten noemen, is het dat de pook erg naar voren zit. Nu is het een automaat, dus hoef je deze niet al te veel gebruiken. Maar toch… Ook de aanduiding van de transmissiestand was niet altijd even goed zichtbaar als de zon er op scheen, want deze wordt aangeduid met verlichte letters. Het middenconsole heeft een enorme hoeveelheid knopjes. In eerste instantie lijkt het dat we door de bomen het bos niet meer zien, maar uiteindelijk blijkt dit enorm mee te vallen. De navigatie is makkelijk te bedienen.


Oh, en dan zouden we bijna vergeten hoe enorm stil de auto is als je elektrisch rijdt. Het is in het begin zelfs een beetje beangstigend, want fietsers horen je vrijwel niet aankomen. Gelukkig zit er een geweldig Bose systeem in, waardoor je ervoor kunt zorgen dat ze je wél aan horen komen. Het stille van de auto zorgde er bij ons zelfs voor dat we hem tot twee maal toe vergaten uit te zetten bij het uitstappen. Gelukkig waarschuwt de auto dan met een aantal piepjes, dus ook daar is aan gedacht.

De Opel Ampera is een mooie, stoere auto waar je best in gezien mag worden. Dit gecombineerd met het elektrisch rijden, maakt deze, vooral voor zakelijke rijders, een hele interessante auto. Bij bij zakelijk gebruik betaal je namelijk 0% bijtelling, hetgeen je al gauw 500 a 600 euro netto in de maand scheelt.De prijs is voor een particulier wellicht iets aan de hoge kant, maar daarvoor heb je wel een volwaardige auto met alle gemakken die je je maar kunt wensen. Een toppertje!

De details:
Merk/type: Opel Ampera
Motor: elektrisch, 1.4l benzinemotor
Topsnelheid: 160 km/u
Nieuwprijs geteste model: € 47.400,-

De cijfers:
Uiterlijk: 8
Interieur: 7,5
Rijprestatie: 8
Glamourgehalte: 8

De foto’s (klik op de thumbnails voor grotere versies)

Foto’s: Angel Mulder

Meer autonieuws vind je bij onze collega’s op auto.blog.nl

Lees ook:Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs
Lees ook:wHeels: Lexus CT200h in de hoofdrol
Lees ook:DJ Hardwell het gezicht van Opel ADAM
Lees ook:Glamour Auto-test: Renault Mégane CC Floride
Lees ook:Kim Feenstra met Opel ADAM door ruit heen. Promotiestunt?

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Glamour Auto-test: Opel Ampera

  1. Pingback: Adam is niet alleen voor Eva | Glamour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>