Mazda6, van Classy tot Praktisch

Misschien denk je bij het horen van de naam Mazda niet meteen aan een ‘glamourcar’. Toch heeft Mazda ons, ‘businessbabes’, met de Mazda6 weten te bekoren. En dan met name met de luxe uitvoering van de Mazda6 Sedan.

De zakelijke markt is dan ook waar Mazda met de Mazda6 voornamelijk op mikt en dat is wellicht geen verkeerde zet. Eén van de diesels in het segment, de 2.2 SkyActiv_D met 150 pk, mag op 20% bijtelling rekenen. De Mazda6 is na de CX-5 de tweede geheel nieuw ontwikkelde Mazda. Wij reden zowel met de station als met de sedan. Opvallend detail; de sedan heeft een langere wielbasis dan de station en is daardoor een stuk ruimer. Dit terwijl je in de station ook niet bepaald krap zit. Mazda6 is dus ideaal voor lange mensen. Ook de bagageruimte is, in beiden, gigantisch groot. Zelfs de sedan zou qua bagageruimte prima voldoen om dozen of koffers in te vervoeren.

Waar de station op ons toch een beetje overkomt als de ‘family car’ met kinderstoeltjes op de achterbank of de ‘vertegenwoordigers-auto’, zagen we onszelf toch eerder rijden in de sedan. Deze vonden we zelfs stijlvol en uitermate sportief. De zwarte snelle uitvoering met crème wit lederen bekleding deed ons hartje toch een stuk sneller kloppen dan de gereden, eveneens snelle, rode station. Nu was deze black beauty 2.2 SkyActiv-D 6AT 175 pk met een adviesprijs van 43.190 euro ook wel meteen de meest dure uitvoering. Tja, een beetje glamour mag wat kosten natuurlijk…

De Mazda6 is opvallend stil en ondanks zijn enorme lengte opvallend wendbaar en ligt stabiel op de weg. De auto voelt enorm veilig en daar doet Mazda dan ook alles aan. In het design is rekening gehouden met voldoende zicht vanuit alle hoeken. Ook heeft de Mazda6 MRCC, die zorgt voor een veilige afstand tot de voorligger, SBS (Smart Brake Support), die de remmen activeert bij verhoogd risico op aanrijding, LDWS (Lane Departure Warning System) dat de markering op de weg in de gaten houdt en RVM (Rear Vehicle Monitoring) dat de dode hoeken in de gaten houdt. De auto heeft een noodstop signalering dat de gevarenlichten inschakelt als de bestuurder plots hard moet remmen bij 50 km/u of sneller. En zo zijn er nog een aantal punten, waarmee Mazda zich richt op veiligheid.

De auto kan optioneel geleverd worden met premium Bose surround systeem met maar liefst 11 speakers. (Het standaard systeem heeft 4 of 6 speakers). De Bose AudioPilot2 dempt het, naar onze mening al weinige, geluid dat de auto maakt en het navigatiesysteem werkt op de technologie van TomTom, dus is simpel in gebruik. Wat ons betreft had het stuur wat minder knoppen mogen hebben, maar dat is persoonlijk. Mazda levert met de Mazda6 een complete auto met veel extra opties voor een redelijke prijs, waarmee hij zijn concurrenten in hetzelfde segment overstijgt. En in een gelikte uitvoering mag de Mazda6 sedan wat ons betreft het predikaat ‘glamourcar’ toch echt wel dragen.

De nieuwe Mazda6 staat vanaf heden als sedan in de Nederlandse showroom met een vanaf prijs van € 28.990,- voor de benzineversie. De dieselversies van de Sedan volgen begin februari. Prijzen voor de Sedan diesels beginnen bij € 31.990,-

Foto’s: Angel Mulder

Gallery:

Voor meer autonieuws, kijk bij onze collega’s van auto.blog.nl

Lees ook:Mazda CX-5; een zuinige, veilige Crossover SUV
Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe
Lees ook:wHeels: Mazda onthult nieuwe Mazda MX-5
Lees ook:Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!
Lees ook:Zoontje van David Beckham rijdt in een Porsche!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>