Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!

De laatste tijd komen er veel auto’s op de markt met een hoog ‘fun-gehalte’. Hadden we eerder al een plezierige kennismaking met de Opel ADAM, afgelopen week mochten we in Valencia kennismaken met de Citroën DS3 Cabrio. Nice to meet, mogen we wel zeggen!

De DS3 is een leuk lifestyle karretje, dat je gerust in de hoek van de Opel ADAM, Fiat500 en MINI mag plaatsen. En dat Citroën het erg goed doet met de DS-lijn mag dan ook geen wonder genoemd worden. Sinds 2010 werden er maar liefst 300.000 exemplaren geproduceerd en het einde is nog niet in zicht. Citroën komt onder meer met de DS9 en een SUV in dezelfde lijn. De doelgroep voor de DS3 zijn vrouwen, vooral singles en… mannen? Jawel, volgens Citroën wordt de DS3 voor 50% door mannen gekocht. ‘Voor hun vrouw…,’ denken wij dan. Overigens is de DS3 voor 74% gekocht door mensen die voorheen géén Citroën reden. En dat wil ook wel wat zeggen natuurlijk…

En nu is er dus de Cabrio. Alhoewel, Cabrio willen wij het niet helemaal noemen. Het is meer een roldak, zoals we deze kenden van de ‘Eend’, de 2CV. Het openen van het dak gaat echter met één druk op de knop en kan zelfs tijdens het rijden (tot 120km/u) in 16 seconden geopend of gesloten worden. Ideaal in de weersomstandigheden die we in Nederland kennen, waar het zomaar opeens bewolkt kan gaan worden of kan gaan regenen. Overigens is het zicht wel een stuk beperkter als de kap naar beneden is, want deze zakt over de achterruit.

Net zoals de MINI en de ADAM kan je met de DS3 eindeloos personaliseren. De auto is verkrijgbaar in zeven kleuren, drie kleuren canvas voor het dak (Zwart, Infinity Blue en DS Monogramme, wat een knipoog naar Louis Vuitton lijkt), zes verschillende interieurs in diverse kleuren en keus uit zeven verschillende velgen. De Citroën DS3 Cabrio zou een volwaardige vijfzitter moeten zijn, maar het wordt toch wat krapjes op de achterbank als er daadwerkelijk 5 volwassenen in de auto moeten. En voor vijf personen bagage meenemen, wordt ook een onmogelijke opgave. De bagageruimte mag dan wel 245 liter kunnen herbergen, het er in zetten van de spullen is niet echt een makkie. De opening is namelijk maar zo hoog als de bagagekleppen boven de stoelen in vliegtuigen. Een dikke koffer krijg je er dus niet in gepropt. Daarom de ideale auto voor singles of hooguit een stel, zodat eventuele extra bagage op de achterstoelen gezet kan worden.

Het rijgenot is echter in de DS3 wel erg prettig. Pure pleasure. De auto is wendbaar, rijdt lekker, maar is op hobbels wel wat stug in de vering. Een sportief autootje dus, met een hoge funfactor. 60% van de kopers gaat dan ook voor de So Chic uitvoering met wat extra luxe zoals chroomaccenten, leder stuur en getinte ramen en 30% kiest voor een snelle motor. Maar liefst 90% gaat voor een duotone. Dus geen saaie uitvoeringen in de ogen van de kopers, maar de vele  personalisatie-opties zijn ook juist datgene dat deze auto meer dan leuk maakt.

Zouden wij de Citroën DS3 Cabrio rijden? Jazeker! De auto heeft een hoge hip- en funfactor en is bijna te zien als een ‘fashion-item’. In een mooi gekozen uitvoering (bijvoorbeeld wit met een blauw dak en dito chique blauw interieur) is hij zelfs stijlvol te noemen. Leuker dan de MINI wordt deze toch net niet, maar qua prijs is de Citroën DS3 Cabrio dan toch een heel stuk gunstiger geprijsd. De vanafprijs is € 19.490,- , maar in een beetje chique en gelikte uitvoering ga je toch al gauw richting de  €25.000.

Foto’s: Angel Mulder & Citroën

Voor meer autonieuws, kijk ook bij onze collega’s van auto.blog.nl

Lees ook:De Citroën C4 Cactus prikkelt!
Lees ook:Adam is niet alleen voor Eva
Lees ook:Helemaal Fab. met Citroën!
Lees ook:MINI Designed ByTOM Sebastian: WOW!
Lees ook:Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>