Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs

Het zijn zware tijden voor de auto-industrie. Verkopen zijn flink gedaald en dus doet elk automerk moeite om met onderscheidende en vernieuwende modellen op de markt te komen. Opel timmert wat dat betreft aardig aan de weg. Eerst al met de Ampera, de ADAM en nu komt Opel met de Cascada, een cabriolet. Met een cabrio mik je in Nederland niet op een hele grote markt zou je denken, maar toch weet Opel zich met deze cabriolet te onderscheiden.

De Opel Cascada schaart zich namelijk met een lengte van 4,70 meter en luxe uitvoering tussen het middensegment cabrio’s zoals de BMW 3-serie, Audi A5 en Mercedes E-Klasse, maar met een prijs van een cabrio uit het compacte segment.
Voor een prijs vanaf 34.395 euro heb je al een compleet uitgevoerde uitrusting (1.4 Turbo benzinemotor van 103 kW/140 pk, handgeschakelde zesversnellingsbak en Cosmo standaarduitrusting).

Opel is naar onze mening flink geslaagd in hun ontwerp voor de Opel Cascada. De Cascada heeft een luxe uitstraling, is mooi gestroomlijnd en mag dan ook gezien worden. Dat de auto een vierzitter is, maakt de auto ook geschikt als gezinsauto, waardoor de Cascada niet alleen geschikt is als tweede auto. De auto is 23 centimeter langer dan de Astra Twin Top, wat vooral zorgt voor extra ruimte achterin. Al willen we de auto achterin nog steeds niet bestempelen als enorm ruim. Je kan in ieder geval je benen kwijt en niet al te lange mensen zullen ook hun hoofd nog aardig kwijt kunnen achterin.

Het openen van de soft top kap kan rijdend tot een snelheid van 50km/u in 17 seconden. De kap sluit in 19 seconden. De kap sluit automatisch en kan zelfs met de afstandsbediening geopend en gesloten worden. Je kunt deze dus vanaf je terrasje alvast openen, zodat je daarna meteen weg kunt rijden. De softtop gemaakt met een aluminium profiel en weegt slechts 50kg, maar toch telt het totale gewicht van de auto nog 1600 kg. Het dak open zorgt overigens wel voor een verkleining van de bagageruimte met zo’n 100 liter van 380 naar 280 liter.

Zowel open als dicht heeft de Opel Cascada een glamoureuze uitstraling. Hij oogt zowel luxe als sportief, alhoewel wij persoonlijk niet van alle kleuren erg gecharmeerd waren. Ten tijde van de introductie zullen er tien carrosseriekleuren en drie dakkleuren verkrijgbaar zijn, met drie keuzes voor het interieur, waarvan twee luxueuze lederen versies. Voor deze auto zouden wij in ieder geval absoluut voor leder gaan. De Opel Cascada heeft een stijve carrosserie en dat merk je tijdens het rijden wel. Ondanks zijn ietwat sportieve uitstraling, rijdt de auto niet echt sportief. Geen snel bochtenwerk dus, maar ideaal om lekker te cruisen door de stad of over een boulevard, zoals wij deden in Monaco waar we deze auto mochten testen.

Ook in de winter kan je prima met open dak rijden, want de auto is voorzien van een verwarmbaar stuur en stoelverwarming. De zittingen van de stoelen zijn tevens laag gehouden, om minder wind te vangen. Zoals we al eerder bij Opel gesignaleerd hebben, heeft ook de Cascada naar ons idee iets te veel knoppen op het middenconsole. Het maakt het geheel erg druk en minder chique en zou van ons wel wat minder mogen.

Zouden wij in een Opel Cascada willen rijden? Jazeker, als onze prins op het witte paard hem voor de deur zet met een strik er om, zouden we zeker geen ‘nee’ zeggen. Het is een mooie auto met een luxe uitstraling, waar we best in gezien willen worden. Qua motor zouden we dan wel de 1.6 SIDI Turbo, 125 kW/170 pk met automatische zesversnellingsbak op ons verlanglijstje zetten. Maar goed, dan zit je qua prijs al op bijna 41.000 euro en of onze prins die prijs voor een Opel over heeft, vragen wij ons af…

Foto’s artikel:  Angel Mulder

Gallery (foto’s Opel), klik op thumbnails voor grotere versies:

Kijk voor meer autonieuws op auto.blog.nl

Lees ook:wHeels: Opel ADAM Rocks wil niet schattig zijn
Lees ook:wHeels: Opel Corsa, een populaire jongen
Lees ook:Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!
Lees ook:DJ Hardwell het gezicht van Opel ADAM
Lees ook:Glamour Auto-test: Opel Ampera

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>