wHeels: Peugeot RCZ – Love at first ride

Love at first ride. Dat was al meteen de eerste indruk bij de eerste paar kilometers gereden in de Peugeot RCZ. Het was of we elkaar een beetje aanvoelden. Er was een match. En die liefde zou in een aantal dagen alleen maar groeien. De reden waarom we de Peugeot RCZ wilden rijden, was eigenlijk een goed doel. We wilden de auto gebruiken in een Rally voor Make-A-Wish (die we overigens niet wonnen). En natuurlijk wilden we daar dan meteen onze Glamourblog autotest aan vast plakken. Want, ach, we waren toch bezig…

Natuurlijk wist ik hoe een RCZ er uit zag. Maar toch was ik bij het ophalen van de vernieuwde versie aangenaam verrast. Ken je dat gevoel als je iemand voor het eerst ziet en je de kriebels in je buik krijgt? Nou, dat dus… love at first sight. Ik had vooraf begrepen dat de auto wit was. Een kleine teleurstellling. Call me funny, maar ik heb het niet zo op witte auto’s. Wellicht met in het hoofd de vele wasbeurten, maar wit is dus normaliter niet mijn kleur. Maar deze was anders wit. Mooi parelmoer, classy en shiny. Stoere brede heupen en als je hem aankijkt, is het alsof hij ondeugend naar je lacht. Nog geen meter in de auto gereden en hij bracht mijn hoofd al op hol. Dat beloofde veel goeds.

Teleurstellen deed mijn nieuwe liefde me dan ook allerminst. Bij de eerste trap op zijn sportieve chromen pedalen wist ik het al. We’re a match made in heaven. Want deze auto vraagt er gewoon om, om het gaspedaal nog een extra stukje in te trappen. 200pk met een geluid waarvan je van je stoel afglijd. I love that sound! Ik vrees overigens nog wel een beetje voor de snelheidsboetes die wellicht gaan komen…

Ondanks zijn sportieve onderstel rijdt de RCZ uiterst comfortabel. Lekker soepel in de bochtjes, geen geschud op hobbelige weggetjes. De auto heeft een beetje een cabriolook door zijn zwarte dak, wat bij de Rally voor de vraag “Waarom rij je niet open?” zorgde. Maar helaas, hij kan niet open! Het wachten is op een cabrio-uitvoering, maar dit zit er volgens Peugeot vooralsnog nog niet in. Al was een creatieve designer wel al aan de slag gegaan met een conceptcar. Dus wie weet… Zijn interieur is niet uitermate spectaculair, maar een pluspunt voor de dubbele stiksels op het dashboard en de bekleding. Heel chique!

De RCZ is niet geschikt als familycar. Alhoewel het een vierzitter is, zul je achterin toch aardig opgevouwen moeten zitten. Korte zittingen en vrijwel geen beenruimte. Leuk voor een rit van 2 kilometer, maar langer willen we je dit niet aan doen. Wel een grote verrassing is de kofferruimte achterin. Die is tegen alle verwachtingen in écht ruim. Vanaf 85 km per uur heeft deze bolide nog een onverwachte verrassing in petto. De spoiler komt dan namelijk iets omhoog en wil je het echt bont maken, gaat hij bij 155 km bijna letterlijk in de ‘vliegstand’. Maar om dat uit te testen zal je dus een boete moeten riskeren. Laten we duimen dat oom agent dit door de vingers wil zien… Overigens zit er op het middenconsole een knopje waarmee je de spoiler ook bij andere snelheden omhoog kan zetten.  Deze ontdekten wij overigens per ongeluk. Bij het verplaatsen van een tas, raakten we deze blijkbaar aan en dachten dat de spoiler gesloopt was. Gelukkig was dit weer op te lossen en lag het dus niet aan ons.

In tegenstelling tot de enorme klik die we met de auto zelf hadden, wilde het met de navigatie niet zo matchen. Autofabrikanten, stop nou alsjeblieft met van die navigatiesystemen waar je van lettertje naar lettertje moet draaien. Je wilt rijden en graag snel vertrekken. Dus we hadden een stuk gelukkiger geweest in deze prille liefde met een touchscreen systeem dat makkelijker werkt. En tja, dat wit… dat is inderdaad snel vuil. Na een dagje ‘scheuren’ is met name bij de uitlaat en achterklep de auto al aardig zwart. Veel ritjes naar de wasstraat dus. Maar dat zien we met liefde door de vingers. Een partner is namelijk nooit 100% perfect en zo ook deze auto niet. Met pijn in ons hart laten we hem na 5 dagen weer achter bij zijn grote baas, Peugeot. Alsof je een vakantieliefde achter laat. Het waren 5 fijne dagen…

De details:
Merk/type: Peugeot RCZ 1.6THP 200PK
Motor: 1.6l benzinemotor
Topsnelheid: 237 km/u
Nieuwprijs geteste model: € 46.425,- (vanaf  € 34.800,-)

De cijfers:
Uiterlijk: 9
Interieur: 8
Rijprestatie: 8,5
Glamourgehalte: 8,5

De foto’s (klik op de thumbnails voor grotere versies)


Tekst & Foto’s: Angel Mulder

 

Lees ook:wHeels: de nieuwe Peugeot 308
Lees ook:wHeels: Peugeot RCZ RRRRRRrrrrr
Lees ook:Peugeot Nederland toont limited edition RCZ Asphalt op Miljonair Fair
Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe
Lees ook:Peugeot onthult de RCZ R… WOW!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>