Nissan Note: een ‘kleine’ auto met grote verwachtingen

Nissan brengt vanaf oktober 2013 de nieuwe Nissan Note op de markt en daar heeft de importeur hoge verwachtingen van. Nissan denkt er in 2014 zo’n 5.000 te kunnen verkopen. Een ding is zeker: de Nissan Note zal je veel op de Nederlandse wegen tegen gaan komen. Wij testten hem uit in een bloedheet Bratislava. Maakt de Note de verwachtingen waar?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De Nissan Note is geen headturner. De make-over zorgde wel voor een sportiever design. Geen heel sexy of hippe uitstraling, maar gewoon wel een hele degelijke auto voor een redelijke prijs en daar zal uiteindelijk het succes in zitten. Ook zijn voorganger werd goed verkocht en de doelgroep voor deze auto lijkt ons redelijk merkentrouw. Met een prijs die ook nog eens 4.000 euro lager ligt dan zijn voorganger, wordt het voor de kopers ook nog eens extra aantrekkelijk. De Nissan Note rijden kan je namelijk vanaf oktober rijden vanaf 13.490 euro (1.2 driecilinder/80 pk). Een 1.5 dCi dieselmotor met 110 pk is ook vanaf oktober leverbaar. Op de versie voorzien van een compressor en (1. 2/98 pk/147 Nm) zal men moeten wachten tot februari.

Wat wij vooral missen in de nieuwe Note is wat pit. De 1,2 benzinemoter trekt baggertraag op, wat een flinke irritatiefactor is voor doortrappers zoals wij. Met de zuinige Eco-knop ingeschakeld wordt dat nog een beetje erger. Inhalen wordt dan opeens een sport met de bijbehorende zweetdruppeltjes op de rug. Maar dan ben je natuurlijk wel lekker zuinig bezig, wat tegenwoordig toch wel een heikel puntje is. Hij schakelt wel als een zonnetje, ligt lekker op de weg en het sturen gaat ook lekker soepel. Dit heeft met regelmaat een schrikeffect tot gevolg, wanneer de Lane Departure Warning (LDW) weer gaat piepen als je een lijn overschrijdt. Gelukkig is deze functie uit te schakelen, want bij ons wekt deze vooral irritatie op.

Ook niet helemaal soepel gaat het verstellen van de stoelen. Dit gaat gepaard met veel horten en stoten en is niet heel comfortabel. Wel heel erg comfortabel is de enorme been- en hoofdruimte achterin, wat dan echter wel weer ten koste gaat van wat ruimte in de achterklep. Maar daar is ook aan gedacht, want net als bij zijn voorganger, is de achterruimte te verschuiven zodat er gekozen kan worden tussen meer been- of bagageruimte. De instap is ook lekker hoog, wat de auto uiterste praktisch maakt. Zeker als je charmant uit wilt stappen met een paar hoge hakken en ook opa en oma zullen hier erg gelukkig mee zijn. Het dashboard is lekker overzichtelijk, zonder al te veel toeters en bellen, maar wel met lekker veel opbergvakjes. We like! Het navigatiescherm had van ons echter ietsje groter mogen zijn.

Ook aan veiligheid is gedacht bij de Nissan Note. Zo biedt Nissan de Around View Monitor aan. Deze 360-camera met uitkijkpunten in de grille, buitenspiegels en in de achterklep geeft een compleet beeld van de omgeving direct om de auto. Zo zou je zonder uit de ramen en in de spiegels te kijken deukloos moeten kunnen inparkeren. Ook biedt de Note dodehoek detectie en Moving Object Detection, die samen met de LDW vallen onder de noemer Safety Shield. En veilig voel je je wel in de Nissan Note, ondanks zijn redelijk compacte formaat.

Wij lopen persoonlijk niet heel erg warm voor de Nissan Note, maar kunnen ons voorstellen dat de auto een grote hit zal zijn bij jonge gezinnen en de ouderen onder ons. Door zijn verlaagde basisprijs zal de Note prima kunnen concurreren met onder andere de Ford Fiësta, Peugeot 208, Volkswagen Polo en Renault Clio.

De details:
Merk/type:                                     Nissan Note
Motor:                                             1,2 benzine 3 cilinder/98pk
Topsnelheid:                                  181 km/h
Vanaf prijs:                                   € 13.490,-

De cijfers:
Uiterlijk: 7,5
Interieur: 7,5
Rijprestatie: 7,5
Glamourgehalte: 7,5

Volg wHeels ook op Facebook!

Foto’s: Angel Mulder

Lees ook:Nieuwe Nissan Qashqai: een kaskraker
Lees ook:Infinity komt naar Nederland
Lees ook:Jeep Renegade: ideale ‘familycar’
Lees ook:wHeels: Hyundai i10 – Het trauma voorbij
Lees ook:wHeels: de nieuwe Peugeot 308

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>