wHeels: de nieuwe Peugeot 308

         Ik moet eerlijk bekennen: sinds mijn testrit met de Peugeot RCZ ben ik wel een beetje fan geworden van Peugeot. Mijn eerste kennismaking met dit merk was eigenlijk zo goed, dat ze bijna niet meer stuk kunnen bij me. Natuurlijk kan je de Peugeot 308 totaal niet vergelijken met de RCZ, maar toch heeft Peugeot met deze auto wederom niet teleurgesteld…

De Peugeot 308 is namelijk een hele fijne auto. Punt. Het is geen spectaculair model en weinig sensationeel, maar toch een hele fijne ‘feelgood’ auto. Wij maakten in de Franse Elzas kennis met deze C-segment bolide. Onder zowel regenachtige als zonnige omstandigheden konden wij de auto vele heuveltjes af en op en veel bochtenwerk laten ondervinden. Peugeot maakte de auto compacter en 140 kilo  lichter dan zijn voorganger en gooide er een paar speciale Michelin bandjes onder. Samen met het aerodynamische design moet dit zorgen voor minder brandstofverbruik. Altijd fijn als de prijzen bij de pompen maar hoger blijven worden.

Het interieur van de auto is meer dan prettig te noemen. Een mooi strak interieur met een klein stuur, wat wel weer even wennen is. Met een grijs/witte bekleding doet de auto bijna futuristisch aan en een panoramadak blijft toch ook altijd een van de favorieten, vooral bij de wat compactere auto’s. Peugeot 308 is er een van het soepele stuurwerk. Hij lijkt niet alleen vederlicht in massa, maar ook nog eens in het rijden. Heerlijk in de bochtjes en op de heuvels doet de hill assist zijn werk. No stress dus. Heerlijk relaxed rijden.

Ik heb het al eerder gezegd: hoe minder knoppen, hoe beter. Natuurlijk moet het allemaal wel functioneel blijven, want een heel touchscreen menu doorworstelen om iets te verstellen is niet altijd even ideaal. Maar het maakt het dashboard mooi strak en opgeruimd. Peugeot noemt zijn nieuwe dashboard de i-Cockpit. Het touchscreen scherm is bijna 10 inch (vergelijkbaar met een iPad mini), wat het ideaal werkbaar maakt. Het touchscreen zorgt voor een multimedia ervaring die je ook gewend bent op bijvoorbeeld je iPhone. Zo zijn er diverse Apps te gebruiken en kun je zelfs parkeerplaatsen in de buurt zoeken of gebruik maken van de Michelingids bij het zoeken van een fijn restaurantje in de buurt.

Net als veel andere merken richt ook Peugeot zich erg op de veiligheid van de inzittenden. Zo is ook de 308 uitgerust met een veiligheidssysteem dat zelf ingrijpt wanneer je op de auto voor je dreigt te botsen en het dode hoek signaal is ook op deze auto te vinden. Eigenlijk is alles veranderd aan de Peugeot 308, behalve de naam. En dat is opvallend te noemen daar de auto wordt geproduceerd in Sochaux waar de eerste Peugeot ooit van de band afrolde. Een historische plek dus voor deze totaal vernieuwde auto.

De nieuwe Peugeot 308 is uitgevoerd met benzinemotoren met vermogens van 82 tot 155 pk en een CO2-uitstoot vanaf 114 g/km. Dieselmotoren van 92 tot 115 pk en een CO2-uitstoot vanaf 93 g/km. En dan de prijzen; de goedkoopste Peugeot 308 uitvoering is de 1.2 VTi Access waar je 18.900 euro voor neer moet tellen. Wil je echter een wat vettere uitvoering, 1.6 THP of de e-HDi 115 met extra opties zoals de uitvoering die wij reden, dan mag je rekenen op een prijs rond de 27.000 euro. In het voorjaar van 2014 is de nieuwe Peugeot 308 leverbaar met een nieuwe e-HDI 120 pk motor met Blue HDI-technologie met een 14% fiscale bijtelling. En dat is wellicht het wachten wel waard.

Headerfoto: Jacco van de Kuilen – Overige foto’s: Angel Mulder

Lees ook:wHeels: Peugeot RCZ RRRRRRrrrrr
Lees ook:wHeels: Peugeot RCZ – Love at first ride
Lees ook:Zoontje van David Beckham rijdt in een Porsche!
Lees ook:Peugeot onthult de RCZ R… WOW!
Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>