wHeels: Hyundai i10 – Het trauma voorbij

Het is alweer een hele tijd geleden dat we op Glamourblog een Hyundai testten, maar wel een waar we hele goede herinneringen aan bewaren; de Hyundai Veloster. Deze keer ‘moeten’ we het op Sardinië doen met iets waar ik persoonlijk wat minder goede herinneringen aan heb; de Hyundai i10. Ik wil het nog net geen trauma noemen, maar ik reed eerder met flinke tegenzin in een Hyundai i10. Noodgedwongen was dit mijn leenauto begin dit jaar. Het oude model wel te verstaan en daar voelde ik me ‘verre van sexy’ in. Wat een saaie grijze ‘bejaardenbak’ was dat! Ik hoopte dat de nieuwe Hyundai i10 een betere indruk op me achter zou laten, me zou kunnen verrassen en mijn ‘trauma’ zou kunnen wegnemen…

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: bij de nieuwe Hyundai i10 geen trauma’s. Waar het oude model toch wel wat saai was, heeft Hyundai met het nieuwe model zijn best gedaan om de boel te ‘verhippen’. De auto kreeg aan de buitenkant een sportievere make-over, werd verlengd én verlaagd, waardoor het er een stuk flitsender uitziet allemaal. Ook binnenin heeft Hyundai de auto weten op te leuken door een leuker, sportiever duotoon (blauw/zwart of oranje/zwart) interieur. Bij de meest voordelige uitvoering, de i-Drive, zal je het echter met een beige interieur moeten doen. Alleen daarvoor zou ik al 1.000 euro extra uit de spaarpot halen en een wat completere uitvoering aanschaffen, de i-Motion.

Ook met deze vernieuwde versie van de i10 mikt Hyundai net als zijn voorganger op een 35+ publiek, waarbij voor de meesten dit de enige auto in het huishouden zal zijn. Toch vermoed ik dat de auto zeker gezien zijn prijs/kwaliteit verhouding ook best wel eens aan zou kunnen spreken bij jonge dames die net hun rijbewijs hebben gehaald en zich geen hele dure auto kunnen veroorloven en niet al te veeleisend zijn. Want tja, de auto mag dan een leuke make-over hebben gehad, hij blijft al met al een klein beetje basic. Hij is echter wel completer dan zijn voorganger en andere auto’s in dezelfde prijsklasse; 5 deurs, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, radio/cd-speler, zes airbags, led-verlichting, stuurwielbediening, climate control… (i-Motion uitvoering). Waar vind je zo’n complete auto voor die prijs? Bij de Premium uitvoering, die wij mochten testen, zijn ook opties zoals stuurverwarming, alarm, sleutelvrije toegang en ‘hill-assist’ verkrijgbaar. Het grote ontbreken op alle uitvoering is echter een navigatiesysteem. Je zult voorlopig een TomTom of ander extern navigatiesysteem op je voorruit moeten plakken. Hyundai komt echter volgend jaar wel met een cradle-systeem, dat als extra optie is aan te schaffen.

De i10 is leverbaar met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor. Verwacht dus geen al te hoge prestaties. Toch is de nieuwe i10 in vergelijking met andere auto’s van dit formaat een stuk rustiger en stabieler. Natuurlijk is er het pruttelende 1.0 geluid, maar Hyundai heeft er voor gezorgd dat de auto stiller is geworden dan de VW Up (2 decibel stiller), waardoor het de stilste auto in zijn segment is. Snel optrekken (van 0 naar 100 km/u kost ruim 15 seconden) is er met de i10 niet bij, maar daar is deze auto natuurlijk alleszins voor bedoeld. We mochten op Sardinië ook nog even ‘voelen’ aan de 1.2 liter motor, wat de auto al een stukje smeuïger zou maken, maar de CO2-uitstoot van deze motor ligt helaas te hoog voor Nederland en zal daarom niet in Nederland op de markt worden gebracht, omdat deze anders te kostbaar zou worden voor dit segment auto. Autorijden in Nederland wordt steeds minder leuk, zullen we maar zeggen…

De stoelen zijn comfortabeler dan de stoelen waarmee we het moesten doen in zijn voorganger. De auto is iets langer geworden en dat komt ten goede aan de beenruimte. Ook achterin is het nog prima vertoeven en een redelijk flinke bagageruimte in zijn segment, 252 liter, zorgt er voor dat je ook nog flink wat mee kunt nemen, zodat de auto voor de zogenaamde empty nesters (de oudere bestuurder met kinderen die het huis hebben verlaten) ook prima gebruikt kan worden voor een vakantietripje. Een leuk extraatje voor onderweg: Hyundai heeft in de i10 in alle portiervakken een speciaal vak gemaakt voor een drinkfles (voorin 1 liter, achterin 0,6 liter), dus onderweg hoef je niet om te komen van de dorst. Of het echt een belangrijk pluspunt is, dat terzijde, maar wij vinden het een leuke gimmick.

Oké, als ik heel eerlijk ben: ik persoonlijk zou de Hyundai i10 niet zo heel snel aanschaffen. Niet omdat er iets mis is met de auto an sich, maar de auto past gewoonweg niet bij mij en ik ben duidelijk niet de doelgroep voor deze auto (ook al ben ik de 35 gepasseerd… au!). De motor is mij te traag, de uitvoering nog ietsje te basic en we zullen nooit echt vriendjes worden, maar voor de prijs vind ik dat Hyundai echt heel mooi werk heeft afgeleverd. De afwerking van de auto is beter en mooier dan wat je voor die prijs zou verwachten en de Hyundai i10 is gewoon een prima stadsautootje voor een lage prijs.  Als je niet meer te besteden hebt dan zo rond de 10.000 euro en toch een nieuwe auto wilt aanschaffen, dan is de Hyundai i10 zeker het overwegen waard. Vanaf 28 oktober kan je de nieuwe Hyundai i10 zelf gaan bekijken bij de dealer.

De details:
Merk/type: Hyundai i10
Motor: 1.0 liter drie cilinder (49kW/66pk)
Topsnelheid: 155 km/u
Nieuwprijs: vanaf € 9.995,- (i-Drive, de i-Motion is er vanaf € 10.995,-)

De foto’s:

Tekst & Foto’s: Angel Mulder

Lees ook:Glamour Auto-test: Hyundai Veloster
Lees ook:Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!
Lees ook:Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs
Lees ook:wHeels: de nieuwe Peugeot 308
Lees ook:wHeels: Piaggio MP3 LT – Stoere motorchick

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>