wHeels: Nieuwe Opel Insignia – Touch and Go

Op de autoshow in Frankfurt ging hij vorige maand in wereldpremière: de nieuwe Opel Insignia. Het model kreeg een gehele make-over, zowel binnen als buiten. Een Nederlander, Ivo van Hulten, stond aan het hoofd van het design van deze gelikte zakenauto. Iets waar we als Nederlanders best een beetje trots op mogen zijn…

In de stromende regen testten wij de nieuwe Opel Insignia in Duitsland. Wij hadden een zwoelere locatie verwacht (of in ieder geval op gehoopt) voor dit toch wel flitsende model, maar aan de andere kant blijft Duitsland natuurlijk wel de bakermat van Opel. De nieuwe Opel Insignia lijkt met zijn nieuwe design een klein beetje de strijd aan te willen gaan met Audi, want daar doet de auto in de verte wel een klein beetje aan denken. Een strijd die ze wellicht maar op één punt zullen gaan winnen en dat is het financiële plaatje. De Opel Insignia is er namelijk al vanaf € 29.995 voor de lichtste sedan benzineversie. Persoonlijk verloor ik mijn hart aan de duurste Insignia in het segment, de Country Tourer met het prijskaartje rond de 45.000 euro. Tja, je bent een glamourpoes of niet…

Het mag duidelijk zijn dat het interieur van de Insignia is ontworpen met de man in gedachten. Niet dat we nu zaten te hopen op een frivool roze interieurtje, maar het interieur is een beetje mannelijk, stoer en zakelijk. De lederen bekleding met Insignia logo is echter wel tres chic en maakt de auto in combinatie met wat pianolak accenten en chromen stripjes helemaal af.

Het paradepaardje in het interieur van de nieuwe Insignia is natuurlijk het infotainment systeem met touchpad. Mocht je de Insignia reclame voorbij hebben zien komen, zal je wellicht hebben kunnen zien dat dit iets is waar Opel enorm trots op is. Opel introduceerde bij de Opel ADAM al het IntelliLink systeem, waarbij de smartphone gekoppeld kan worden aan het touchscreen, maar bij de Insignia zijn de mogelijkheden nog groter. Waar de ADAM nog beperkt blijft met slechts enkele Apps, kan je op de Insignia onder meer een complete playlist of adressenboek opslaan en natuurlijk is er toegang tot het Internet om bijvoorbeeld het weer of fileberichten te bekijken. Het systeem is bedienbaar door middel van stembediening, touchscreen of een touchpad. Het touchpad kan ook worden gebruikt om letters op te schrijven. Dat laatste is toch wel even wennen tijdens het rijden, maar oefening baart kunst. Het geheel zorgt in ieder geval voor een stuk minder knoppen op het dashboard en trouwe lezers weten inmiddels dat dat iets is, waar wij heel erg blij van worden. En een kofferbak zonder drempel (niet tillen, maar schuiven!), daar scoor je bij ons ook wel punten mee.

In Nederland zullen het vooral de zuinigere sedans (1.4 turbo met 20% bijtelling) zijn die over de toonbank gaan, maar zoals ik hierboven al liet ontvallen is de Country Tourer toch een stuk spannender. Hij oogt daarnaast tegenover zijn broer de Sports Tourer iets robuuster en stoerder met dito rijprestatie. De Country Tourer heeft standaard vierwielaandrijving, is alleen met 250pk benzine of 195pk dieselmotor leverbaar en heeft een hoger prijskaartje. Je zult hem dus op de Nederlandse wegen niet veel tegen gaan komen, wat de auto wat mij betreft alleen nog interessanter maakt. Speciaal voor de zakelijke rijder zijn er Business+-uitvoeringen, die onder meer navigatie, 16-inch lichtmetaal, parkeersensoren, regensensor en cruisecontrol hebben.

Conclusie, Opel heeft met de nieuwe Insignia best een classy auto op de markt weten te brengen, die vooral bij de zakelijke rijders veel aan zal spreken. Het blijft Duitse degelijkheid, rijdt lekker stabiel en het nieuwe design is verfrissend. Hij is niet verschrikkelijk snel in de uitvoering die het meest verkocht zal gaan worden (10,9 sec, 1-100km en een topsnelheid van 205 km), maar goed… daar kan je ook niet veel mee in Nederland. Dus gewoon een uitermate praktische en lekkere auto voor een redelijk prijs. Soit!

Gallery – klik op de thumbnails voor grotere versies


Tekst & foto’s: Angel Mulder

Lees ook:wHeels: Opel ADAM Rocks wil niet schattig zijn
Lees ook:Kim Feenstra met Opel ADAM door ruit heen. Promotiestunt?
Lees ook:DJ Hardwell het gezicht van Opel ADAM
Lees ook:Victoria Koblenko geeft Pink Ribbon-Agila weg
Lees ook:wHeels: de nieuwe Peugeot 308

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>