wHeels: BMW Z4 sDrive18i – (Z)4 fantastische dagen

Het derde kwartaal van het jaar is wellicht niet de beste periode om een cabriolet te gaan testen. Toch hadden wij enorme mazzel met het weekend eind september dat wij de BMW Z4 bij de BMW op mochten gaan halen. Stralende zon, redelijke temperatuur en, niet geheel onbelangrijk: droog! De weersvoorspellingen waren dus goed en één aanblik op de auto en ik wist: dit gingen vier fantastische dagen worden.

Bij het ophalen van deze sportieve bolide wist ik al dat wij vriendjes zouden worden. Het leek bijna alsof de auto naar me knipoogde en zei: “Baby, wanna ride?”. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik vooraf een beetje teleurgesteld was door zijn vermogen op papier, want stiekem had ik gehoopt op een sDrive28i, maar uiteindelijk zou deze gladde jongen me niet heel erg teleurstellen…

Op het moment dat ik weg rij bij BMW wil mijn voet al flink op de pedalen drukken. Gelukkig zit ik heel snel op de snelweg en kan dat ook. Een druk op de sportknop en voemmm… ah, dit rijdt een stuk lekkerder en steviger. Okee, we missen wat gewenste pk-tjes, maar eigenlijk rijdt dit zo beroerd nog niet. Een heerlijke lage carrosserie, de lange neus en het beperkte zicht, geeft al dat sportwagengevoel waar ik toch wel warm voor loop. En het zonnetje schijnt! Wie kan mij nog wat maken? Kapje open met een druk op de knop. Stoeltje omlaag, windschot op en raampjes gesloten en ik zit redelijk uit de wind. Maar daar komt mijn beperking. Ik ben niet zo heel lang en met het stoeltje omlaag zie ik de neus niet meer. Bij het inparkeren moet ik dus op het puntje van mijn stoel opgerekt gaan zitten om in te parkeren. Maar ach, dat neem ik dan maar voor lief, je wilt sportauto rijden of niet…

Nog even terugkomend op de motor. sDrive staat voor achterwielaandrijving. 18i houdt in dat deze over een 2,0 liter viercilinder beschikt en goed is voor 156pk. Het is de zwakste motorversie die voor deze schitterende cabrio beschikbaar is. We gaan in zo’n 8 seconden naar 100 km, dus het optrekken laat ietwat te wensen over. De auto stuurt daarentegen werkelijk als een zonnetje en ik voel me helemaal thuis in de knusse coupé. Door de kleine ramen is er wel weinig zicht, maar dat is een kwestie van wennen.

Het dashboard heeft weinig poespas en een beetje jammer dat er een lelijke grote knop op prijkt voor de temperatuurregeling, maar goed, uiteindelijk is het wel functioneel om met één draai aan de knop de temperatuur wat hoger of lager te zetten. Het navigatiescherm is strak en klapt omhoog op het moment dat je de motor start. Zoals met elk nieuw navigatiesysteem dat we testen is ook deze weer even wennen. Een paar mooie sportpedaaltjes had de auto wellicht nog wat meer afgemaakt.

Met gesloten kap kan je nog redelijk wat bagage meenemen in de Z4, maar wil je naar het zonnige zuiden zal je het moeten doen met max. 180 liter. Dat wordt niet langer dan een weekendje weg met deze cabrio en niet al te veel shoppen. Het in- en uitstappen is niet al te makkelijk en niet aan te raden voor mensen met rugklachten, maar die zitten waarschijnlijk toch niet op zo’n flitsende cabrio te wachten. Mijn hart heeft deze sportieve bolide echter wel gestolen. Voor een kleine meerprijs van iets meer dan 2000 euro rij je in de sDrive20i met meer vermogen en daar zou ik persoonlijk dan toch eerder voor gaan. Het waren Z4 fantastische dagen…

De details:
Merk/type:                          BMW Z4 sDrive18i
Motor:                                  cilinderinhoud 1997, max. vermogen 115 kW / 156 pk
Topsnelheid:                       221 km/h
Vanaf prijs:                          € 44.695,-  (prijs getest model € 62.274,-)

De cijfers:
Uiterlijk: 8,5
Interieur: 7,5
Rijprestatie: 8
Glamourgehalte: 8,5

De foto’s (klik op de thumbnails voor grote versies)


Tekst & Foto’s: Angel Mulder – Heels: La Strada – Camera: Leica

Lees ook:Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!
Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…
Lees ook:Supersnelle cabrio van Bentley
Lees ook:Brad Pitt betrokken bij motorongeluk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>