wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe

XFIk ben een groot liefhebber van Engelse auto’s. Zelf was ik ooit de trotse bezitter van twee Rover modellen; een Rover 216 Cabrio (uiteraard British Racing green) en een Rover 75. En toen ging het merk ter ziele en daarmee ook mijn Engelse auto bezit. Maar nog steeds klopt mijn hart iets sneller voor de Engelse merken, dus ook voor Jaguar… Met alle liefde stap ik dan ook in de Jaguar XF, een betaalbare “businesscar”.

Jaguar XFWe weten allemaal wel ongeveer wel welk prijsje meestal aan een Jaguar hangt. Maar weten we dat ook van de Jaguar XF? Deze bolide is namelijk helemaal niet zo duur als hij er uit ziet en de naam doet vermoeden. Je rijdt deze auto namelijk al vanaf 49,000,- euro! Wij zijn blij verrast. Het rijden van een Jaguar is hiermee dus voor een veel groter publiek bereikbaar. Vanaf 978 euro lease je deze Jaguar al, wat hem uitermate geschikt maakt als zakenauto. Wij wilden wel eens kijken of je inderdaad waar voor je geld krijgt…

Jaguar XFHet is eerste pluspuntje is al dat deze Jaguar de allerzuinigste Jaguar is die ooit is geproduceerd. Dit mede door een start/stop systeem. Daarnaast heeft deze ook nog eens een lagere CO2 uitstoot. Ik vind hem geweldig en voel me een echte ‘businessbabe’ in deze auto. Als ik zijn motor start, gaan zijn roostertjes open en komt de rijstand-knop  (de JaguarDrive Selector) omhoog. Ready to go. Het is net alsof hij me vrolijk begroet. Zijn interieur is classy, onbetwist Jaguar en hij is heerlijk stil. Kleine details, zoals een subtiel klein knopje voor het dashboard kastje, maken het geheel af. Het exemplaar dat ik mag rijden heeft een paar schitterende zwarte velgen, die hem een wat sportievere uitstraling geven. De XF is gestroomlijnd en ondanks zijn classy look sowieso zeer sportief te noemen.

Jaguar XFDe XF bevat in de goedkoopste uitvoering een 2.2. viercilinder dieselmotor met een vermogen van 163 pk, dat via een achttraps automatische transmissie over wordt gebracht op de achterwielen. Ik mag het doen met wat meer power, de 3.0 D V6 S. En ik moet toegeven: dat rijdt heerlijk. Hij trekt heerlijk vlot op en vraagt bijna om een wedstrijdje bij het stoplicht. Die overigens door de gemiddelde auto (de XF gaat in 6,4 seconden naar 100) glansrijk wordt verloren. Uiteraard is ook deze Jaguar voorzien van een Sport Mode, waar hij bij mij het liefst op blijft staan. De eerste keer stoppen bij het stoplicht is overigens wel een beetje schrikken. De XF is namelijk voorzien van Intelligente Stop/Start-technologie die de CO2-emissies verlaagt als de auto stilstaat in het verkeer. De motor schakelt dan even volledig uit. Iets wat ik in de file dan wel weer rete-irritant vindt, maar gelukkig: het is uit te zettJaguar XFen.

Deze mooie bolide is ruim van binnen en biedt ruimte aan vijf volwassenen.  De stoelen zijn heerlijk, uiteraard voorzien van zacht leder, en goed verstelbaar. Het 7″-kleurenscherm met Touch Screen-bediening  werkt eenvoudig en is vrijwel hetzelfde systeem als we in de Range Rover vonden. Alleen missen we in deze XF dan toch de massagestoelen ;) Maar goed, daar betaal je dan ook voor in de veel duurdere Range Rover.

Deze grote sedan kan prima concurreren met o.a. de BMW 5-serie en Audi A6. Voor het geld dat deze mooie bak moet kosten, heb je toch wel heel veel auto voor je geld en dan kan je natuurlijk kiezen voor de Duitse degelijkheid, maar ik zou het wel weten en voor deze Engelse gentleman gaan. Love, love, love this car!
Okee, de auto is te rijden vanaf 49.000, maar ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat je voor de uitvoering die ik gereden heb, met de nodige extra’s, toch wel rond de 80.000 euro neer moet tellen. Maar ook in een uitgekledere versie, rij je nog steeds een schitterende classy car.  En ga je liever voor een station, de XF is ook verkrijgbaar als Sportbrake, maar persoonlijk vind ik deze qua looks dan weer een beetje ‘gewoontjes’.

De details (gereden model):
Merk/type:                          Jaguar XF 3.0 D V6 S automaat
Motor:                                  cilinderinhoud 2993 cc, 306DT
Topsnelheid:                       250 km/h
Vanaf prijs:                          € 49,900,-  (prijs getest model € 83.000,-)

De cijfers:
Uiterlijk: 8,5
Interieur: 8
Rijprestatie: 8,5
Glamourgehalte: 8,5

De foto’s (klik op de thumbnails voor grote versies)

Tekst & Foto’s: Angel Mulder – Heels: No Stress

Lees ook:Jaguar C-X16: de sportauto van de 21ste eeuw
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…
Lees ook:Aston Martin James Bond in Louwman Museum
Lees ook:wHeels: de nieuwe Peugeot 308
Lees ook:De Miljonair Fair, de highlights

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>