wHeels: Sweet Suzuki SX4-Cross

Is dat ‘m? Ik kom lopend aan bij de importeur en werp een snelle blik op de nieuwe Suzuki SX4-Cross. Nogal wit en daardoor in eerste instantie niet bepaald ‘glam’. Dat verandert zodra ik de wagen van dichtbij bekijk. Toch best een chique ding en door zijn hoogte ook stoer.

Van binnen is de SX4-Cross mooi uitgevoerd. Als vrouw let je duidelijk op heel andere zaken dan de gemiddelde man. Zo steunt mijn elleboog perfect op een zacht gestoffeerd deel in de deur, is de stoelverwarming snel op de juiste temperatuur (heerlijk in de onderrug) en is er een handig vakje bovenin voor mijn zonnebril (die ik vast ga vergeten nu) Ik test de 1.6 Exclusive in Business Pro uitvoering, met navigatie dus. Nog wel even zonder achteruitrijcamera, die werd later geïnstalleerd. Een prima en handig systeem in het dashboard met bluetooth, radio/cd/dvd. Het touchscreen is niet al te gevoelig wat goed is bij het navigeren onderweg.

Ik vind de wagen ook opvallend ruim. In eerdere reviews gaven collega’s de beperkte hoofdruimte (door het panoramisch, kantelbare dak dat echt volledig uitschuift) als minpunt. Zelf ervaar ik geen enkele hinder met twee kleine kinderen achterin en later moeder die gezellig meerijdt. De hoge uitstap is, ook voor mensen die wat minder valide zijn, ideaal. Er passen prima drie mensen op de achterbank, maar dan kan er slechts 1 kind in een autostoel zitten. Met twee autostoeltjes achterin wordt het echt te krap voor 3. Waar ik ook op let met het testen van de wagen is de veiligheid. Vooral met twee kleine kinderen achterin een belangrijk testonderdeel. Met zeven (!) airbags lijkt de veiligheid aardig in orde. Pluspunt is ook het eventueel uit kunnen zetten van de voorste airbag aan de passagierskant. Zo kun je toch een Maxicosi voorin vervoeren, wat anders gevaarlijk kan zijn. De airbags zitten zowel aan de ‘gordijnkant’, voor- en achterin en zelfs voorin ter hoogte van de knieën. De wagen is beoordeeld met vijf sterren EURO NCAP en toch moet ik even wennen. Als Volvo rijder ben ik een wat meer solide bolide gewend en omdat de Suzuki zo licht stuurt en dito aanvoelt, lijkt het een stuk kwetsbaarder. Het voelt wat meer plastic maar dat is wellicht onterecht. Bovendien is deze wagen aardig betaalbaar voor een gemiddeld Nederlands gezin. Voor nog geen 18.000 rijd je namelijk een basic uitvoering.

De Suzuki is een week lang mijn gezinswagen en daarom plan ik wat boodschappen en uitjes. De enorme laadruimte (430 liter) is een absoluut pluspunt. De wekelijkse boodschappen voor het gezin plus de extra aankopen voor Pakjesavond passen met gemak in de kofferbak. De rit van totaal drie uur van en naar het Openluchtmuseum in Arnhem verloopt soepel. Hij rijdt licht en gemakkelijk en omdat ik wat hoger zit heb ik een goed overzicht. De SX4-Cross is niet uitgerust met een fantastisch audiosysteem of boxen dus echt cruisen met het volume op standje disco is geen mogelijkheid. Ik kom wél uitgerust aan op mijn bestemming en dat komt mede door de comfy stoel, de stoelverwarming en het stille rijden. Gemakken als hill hold (hellingproef zonder handrem, maar via gewone rempedaal), cruise control en limit zorgen er wel voor dat je prettig naar huis koerst. Ook opvallend is de krachtige, maar zuinige 1.6-liter-benzinemotor. Van Vianen naar Rotterdam, naar Arnhem en weer terug en we hebben nog geen halve tank gereden. (benzine 1:18,5) Dat is een enorm pluspunt voor gezinnen en ook voor de wat bewustere autorijder (De dieselmotor heeft een CO2-uitstoot van slechts 110 g/km) Het zuinige karakter zit ‘m ook in het starten-zonder-sleutel en het aërodynamische design.

In de stad rijdt de Crossover lekker sportief en soepel, maar op de snelweg is diezelfde sportieve en soepele rijhouding af en toe wat minder prettig of misschien zelfs wat zenuwachtig te noemen. Wat meer stevigheid zou dan een veiliger gevoel geven. Toch een bedrieglijk gevoel, want ik schijn er toch een flinke boot, aanhanger of caravan mee te kunnen trekken (tot 1.500 kg). Mijn omgeving reageert divers op mijn tijdelijke vriend. Van ‘lelijke neus’ tot ‘lekker dingetje’ en ‘wauw’. Zelf ben ik best onder de indruk van Suzuki. Ik zou een aanschaf zeker overwegen, wellicht wel in een andere kleur. En nu ik deze uitvoering ‘gewend’ ben, zou ik niet meer zonder de extra’s kunnen.

De details:
Merk/type: Suzuki SX4 S-Cross1.6 Exclusive in Business Pro uitvoering. Motor: 1,6 Benzine 120 PK/88 KW
Topsnelheid: 175 km/h
Nieuwprijs geteste model: € 23.499,=

De cijfers:
Uiterlijk: 7+
Interieur: 8
Rijprestatie: 8
Familyhappygehalte: 8+ (het uitschuifdak is een plus en de DVD voorin)
Glamourhalte: 7,5

De foto’s:

Tekst: Kim Hooning – Foto’s: Angel Mulder

Lees ook:wHeels: Hyundai i10 – Het trauma voorbij
Lees ook:Citroën C4 Picasso – L’Amour de Citroën
Lees ook:wHeels: Assepoester en de DS3 Fab. (en win de muiltjes!)
Lees ook:Marijke Helwegen gestopt door de ME
Lees ook:wHeels: Chevrolet Trax – Sexy Stads SUV!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>