wHeels: Bella Alfa Romeo Giulietta QV

Alfa Romeo. Het merk is sinds jaren onlosmakend verbonden met de term sportief. De auto voor de sportieve macho. Ik vond de auto in het verleden vooral nerveus, niet prettig om te rijden. Echter, mijn laatste Alfa ervaring stamt nog uit de tijd dat ik net mijn rijbewijs had en wel eens in de Alfa 155 van mijn baas mocht rijden… heel lang geleden dus. Nu mocht ik van de importeur een Giulietta testen. Maar wel de QV, oftewel de Quadrifoglio Verde, het groene klavertje, of simpel op zijn nuchtere Nederlands gezegd: rete snel. Verre van zuinig, maar wel oh zo lekker…

Ik krijg een mooi zwart exemplaar mee met een stel mooie velgen en chromen spiegelkappen. Qua uiterlijk spreekt de auto mij best aan. Okee, het is geen 4C, maar als we het over sportief hebben, mag de Giulietta QV er zeker zijn. Met 235 pk in de Dynamic stand rijdt de auto heerlijk fel en wordt je rond de 3500 toeren lekker in je stoel gedrukt. Hij trekt lekker snel op en ongemerkt zoef ik veel te hard over de snelweg. Hij ligt lekker stabiel op de weg en ook op hoge snelheid lijkt hij in de bochten zijn grip niet snel te verliezen. Na de eerste kilometers richting kantoor heb ik mijn oordeel al geveld “wat een lekkere auto is dit!” De sprint naar de 100 duurt 6,8 seconden en de topsnelheid is 242 km/u. Daar kan ik best mee leven. Ondanks zijn twee grote uitlaten, laat het geluid wel een klein beetje te wensen over. We verwachten (en verlangen) bij extra power ook stiekem wel een dito geluid.

Het interieur is fraai afgewerkt. Het donker geborstelde aluminium dashboard is niet al te druk met knoppen en poespas en de navigatie is in een mooi popup scherm op ooghoogte netjes verweven in het dashboard. Een paar mooie chromen sportpedalen en de Alfa Romeo borduring in de hoofdsteunen maken het geheel af. I love this car! We lijken voor elkaar gemaakt.

De bediening van de navigatie laat wel iets te wensen over. De menu’s zijn niet heel voor de hand liggend en vergen wel even wat extra handelingen, maar dat is zoals altijd een kwestie van wennen. Wat mij betreft kan het wel wat simpeler. De bediening van de airco en verwarming daarentegen is zoals we hem het liefst hebben. Makkelijke knoppen binnen handbereik. Al hadden die grote chromen knoppen wel iets subtieler gemogen, maar het blijven natuurlijk protserige Italianen. De DNA knop zorgt voor verandering in de rijprestatie, van Dynamic (D) naar Normal (N) naar All Weather (A). Simpel te bedienen. Helaas blijft hij niet standaard op de D staan als we hem daarop zetten, dus bij elke rit weer even het knopje indrukken maar…

De Giulietta QV is redelijk vergelijkbaar met een Golf GTI, maar dan iets minder saai. Deze Italiaanse bolide valt in dezelfde prijsklasse, zo rond de 35.000, maar is wel wat sneller dat de GTI wat bij ons dan ook weer een extra plusje geeft. De Giulietta is een vierdeurs auto, maar dit valt niet heel erg op. De handgrepen van de achterportieren zitten bijna naadloos in de zijkant bij het raam verwerkt, waardoor hij een nog sportiever uiterlijk krijgt en ik zelfs even vergeet dat de achterdeur gewoon open kan en ik de stoelen dus niet naar voren hoef te klappen om achterin in te stappen. Het zicht rondom in de auto is zoals bij alle sportieve modellen wel wat minder. Een kwestie van wennen wederom.

Naast de tegenwoordig vrijwel voor elke auto standaard uitrusting zoals Cruise Control, airbags en centrale deurvergrendeling vinden we op de QV ook nog eens onder meer verwarmde ruitensproeierkoppen (handig als het vriest!), in Rosso Alfa (rood dus) gespoten remklauwen, een sportstuur met rode stiksels en audiobediening en een verlaagd sportonderstel. Ik vind het na een aantal dagen jammer de auto weer terug te moeten brengen. Wat een heerlijke bak! Of moeten we zeggen: “Bella!?”

De specificaties:
Merk/type:                          Alfa Romeo Giulietta QV
Motor:                                 1.750 Tbi, 1.742 cc, 235 pk, 340 Nm
Topsnelheid:                       242 km/h
Vanaf prijs:                          € 36.650,-

De cijfertjes:
Uiterlijk: 7,5
Interieur: 7,5
Rijprestatie: 8+
Glamourgehalte: 8

De foto’s: (klik op de tumbnails voor grotere versies)

Tekst & Foto’s: Angel Mulder

Lees ook:wHeels: Peugeot RCZ – Love at first ride
Lees ook:Audi introduceert de A1 Sportback
Lees ook:wHeels: Fiat 500L TwinAir Turbo Trekking – Youthful and adventurous
Lees ook:wHeels: Nieuwe Opel Insignia – Touch and Go
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>