wHeels: Lancia Ypsilon S Momodesign – Couture op wielen

Als vrouw van de wereld wil je natuurlijk goed voor de dag komen op alle fronten. Je verzorgt je uiterlijk van tot in de puntjes, je draagt elegante en stijlvolle kleding en je rijdt uiteraard in een representatieve/ sportieve bolide. Toen me werd gevraagd om de Lancia Ypsilon S Momodesign te testen, heb ik eerst even gegoogled. Ik vind Lancia een fijn automerk, maar had niet gelijk een idee over deze uitvoering. Na wat research te hebben verricht, kreeg ik gelijk kriebels bij het zien van deze sexy auto in stijlvol Italiaans design.

Eenmaal oog in oog met de Lancia Ypsilon S Momodesign groeide mijn enthousiasme om er een volle week in te mogen rijden met de minuut. Voordat ik goed wel doorhad wat ik in mijn spontaniteit zei, betrapte ik mezelf erop dat ik er een “ik geloof dat ik verliefd ben”, eruit flapte. LOL… tja ik heb nu eenmaal een mega zwak voor klasse auto’s met allerlei hypermoderne snufjes. In dat opzicht ben ik best mannelijk. Qua looks is deze auto een eyecatcher voor hem & haar. Je zou hem kunnen schrijven als ‘Couture op wielen’. Het is overigens een limited edition, wat hem in mijn ogen nog interessanter en gewilder maakt.

Hij is gemaakt in samenwerking met Italiaanse trendy fashionmerk ‘Momodesign’, dat onder andere bekend is van klasse helmen, horloges, tassen en brillen. Zijn voorganger is de fraaie Lancia Delta S Momedesign. De Lancia Ypsilon S Momodesign vind ik persoonlijk nog een tikkeltje sportiever en compacter dan zijn voorganger. Wat heel vet aan het uiterlijk van deze auto is, is dat je hem kunt bestellen in een uitvoering die uit twee kleuren bestaat. Degene die ik meekrijg is uitgevoerd in Blu Zaffiro/ Nero Mat. Het dak, de motorkap en de achterklep zijn heel stoer matzwart. De rest van de Lancia heeft een prachtige felblauwe glanzende kleur blauw. Bij elkaar gecombineerd heeft het iets futuristisch en vernieuwend. Wat ik verrassend vind is dat er bij deze auto een normale autosleutel wordt geleverd. Tegenwoordig zijn er namelijk veel nieuwe auto’s die je met een soort van creditcard/bankpasje start. Het blijkt een vierdeurs te zijn. De handgrepen achterin gaan echter totaal in het design op en dat maakt deze auto nog aantrekkelijker.

Het interieur doet chique en tegelijkertijd sportief aan. Hier kun je gerust je vrienden/ collega’s mee imponeren. Alles is gitzwart en op de rugleuningen van de verfijnde stoelen prijkt het stoere logo van Momodesign. De wijzerplaten steken lekker af tegen al het zwart, want die zijn uitgevoerd in een opvallende gele kleur. Binnenin is er overigens volop ruimte, ook voor de passagiers achterin. Daarnaast biedt de kofferbak zeeën van ruimte voor uitgebreide shopsessies of het vervoeren van kleine verhuisspullen. Verder is deze bolide voorzien van allerlei gemakken die het autorijden prettiger maken. Uiteraard zit er een gemakkelijk bedienbare airco in, een cruisecontrol, een prachtig geïntegreerd vrouwvriendelijk audiosysteem met perfect geluid kan ik je vertellen, slimme parkeersensoren en een start/stop-systeem wat er toe dient om zuiniger te rijden. Wat ik zelf heel prettig vind is dat deze auto ook een knopje heeft waarmee je het start/stop systeem op elk moment desgewenst kunt uitschakelen.

Deze auto wordt altijd geleverd met de Twin Air Turbo (Engine of the Year, 85 pk) motor. Dat komt erop neer dat er onder de motorkap een brutale tweecilinder turbomotor schuilt. En dat merk je. Hij rijdt als een malle opgewonden Italiaan, maar is echter wel net zo zuinig als een berekende Nederlander. Ik mag deze temperamentvolle Italiaan wel en het zal dan ook enorm tegenvallen om hem na de testperiode weer af te staan. Hij ligt stabiel op de weg zelfs met windkracht tien! Ik kan het weten, want toen ik de auto moest inleveren, maakte ons land net een van de ergste stormen van 2013 mee. Verder trekt hij vliegensvlug op. Dat is een voordeel, maar ook een nadeel, want hij rijdt zo pittig dat het lastig blijkt om je aan de voorgeschreven snelheden te houden. Dat vergt dus een stukje wijsheid en discipline. Het racemonster leent zich overigens ook prima voor korte boodschappenritjes in het dorp. Hij past bovendien bijna op elke parkeerplek.

Aan aandacht onderweg geen gebrek, want de stijlvolle verschijning wordt duidelijk opgemerkt door zowel mannen als vrouwen. Tot slot is er ook nog een groot pluspunt van deze Lancia, want hij heeft een zeer geringe CO2 uitstoot en is daarom enorm milieuvriendelijk. Je raad het waarschijnlijk al, Oops I did it again, ik heb m’n hart verloren aan deze Italiaan op wielen.

De details:·Merk/type: Lancia Ypsilion Momodesign                                                                                                                                                                      Motor: TwinAir Turbo (85 pk)
Topsnelheid: 176 km/h
Vanaf prijs getest model: 14.130 euro

De cijfers:
Uiterlijk: 8
Interieur: 7
Rijprestatie: 8+
Glamourhalte: 7,5

Tekst & Foto’s: Monika van der Marel

Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe
Lees ook:Video: Tamara is Hollands Next Top Model
Lees ook:Audi introduceert de A1 Sportback
Lees ook:wHeels: Peugeot RCZ RRRRRRrrrrr
Lees ook:wHeels: Renault Captur: Sportief, slim en stijlvol

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>