wHeels: Nieuwe Toyota Aygo is ‘man-magnet’

Xcite in het donker

Fotografie: Carlyn Fuijkschot – www.carlynf.nl

Een stadsautootje met de X-factor? We waren benieuwd en onderwierpen de nieuwe Toyota Aygo een week lang aan een rijtest. Dat Toyota een betrouwbaar merk is weten we inmiddels. Met de site Toyotagenoten richten ze zich op de trouwe Toyotafan die al jaren zorgeloos rijdt in hun bolide. Grappig; via de site registreer je je tweedehands wagentje en je komt de vorige eigenaren tegen op Toyotagenoten. Toyota kan dat doen; de wagentjes zijn betrouwbaar, gaan lang mee en ook de huidige Aygo was de meest waardevaste auto in 2009 in 2010.

Aygo naar eigen smaak
Met de nieuwe Aygo richten de designers zich op een wat jonger publiek. Het nieuwe ontwerp moest fun zijn en opvallend en genoeg mogelijkheden hebben om te customizen. De nieuwe Aygo ziet er zeker opvallend uit. Aan het front heeft elke Aygo een strakke X in het design, standaard in pianozwart maar ook in andere kleuren naar eigen smaak te combineren. Het personaliseren van je auto in eigen kleurencombinaties op verschillende onderdelen maakt de Aygo wel speciaal. De voorbumper X, het A stijl ornament en de achterbumperinsert kun je dus in verschillende kleuren krijgen (pakket van nog geen 500 euro) en ook de binnenkant kun je voor een paar tientjes  naar eigen smaak inrichten. Van luchtrooster tot de panelen van het dashboard.

Oranje rakker is man-magnet
Toyota gaf ons het X-cite model mee in een ‘x-cite’ kleurtje. Even wennen; een glimmende oranje monstertje met nog glimmender pianozwart is wat anders dan het lieflijk blauwe autootje waar we mee aankwamen. Zo ‘xcite’ als ie er uitziet, zo rijdt ie ook weg. Een pittig, grommend stadsautootje met dezelfde uitstraling. We schrikken wel even van het gegrom; zelfs mijn tweedehands Yaris maakt niet zoveel bombarie als deze nieuwe Aygo.  Het gegrom, de kleur en die zwarte X.. we weten niet waar het precies aan ligt maar dit model lijkt een ware man-magnet. Met een cruise-test langs wat terrassen werd Aygo nagestaard alsof Beyonce even voorbij kwam paraderen.

Oranje stadsrakker
In de stad rijdt ie overigens heerlijk en zeker met soms krappe parkeerplekken hier is de achteruitrijcamera natuurlijk een fijn maatje. Het 7” touchscreen doet ook wat ‘ie moet doen; hij navigeert prima van A naar B al krijg ik het kreng niet uit als ik ‘m onderweg even uit wil zetten. Ook handig lijkt mij de Mirrorlink optie die ik nog niet kan uitproberen; als deze het wel doet kun je je telefoon makkelijk aansluiten en kun je ook via Google Maps je weg vinden via het 7” touchscreen.

Natuurlijk test ik de oranje rakker ook nog op kidsproof en veiligheid. Zoonlief vindt ‘m geweldig en beide kids passen prima achterin. Toyota beloofde ook de bagageruimte in de nieuwe Aygo te verruimen, maar achterin past nog niet veel meer dan een flinke krat boodschappen. Wat veiligheid betreft zit het wel goed; met 6 airbags (curtain) en de meest uitgebreide uitrusting (ABS, EBD, BA, VSC, TRC, HAC) voelt het in elk geval safe.

Betaalbare x-factor
Na een weekje oranje Agyo concluderen we dat het een stoer stadsautootje is waar je zeker mee opvalt (als je dat dus wilt) maar dat hij minder geschikt is voor de jonge ouders met een hoop bagage. Voor de glamourbabe zonder al te veel passagiers is de Aygo, in een bijvoorbeeld zwart met wit, zeker een aanrader en gelukkig ook betaalbaar. Met het Toyota op maat systeem kun je met een maandbedrag van nog 150 euro al een Aygo rijden met een gegarandeerde inruilwaarde.

De details:

Merk/type: Toyota Aygo, vanaf 14% bijtelling voor handbak

Motor:1.0 liter driecilinder VVT-i benzinemotor, 51 kW (69 pk) bij 6.000 toeren pm

Co2uitstoot: 3,9 l/100 km

Nieuwprijs geteste model: 12.995

 

De cijfers:

Uiterlijk: 7,5

Interieur: 8

Rijprestatie: 7,5

Familyhappygehalte: 7 (te weinig bagage- en beenruimte achterin)

Glamourgehalte: 8,5

 

 

Lees ook:wHeels: Hyundai i10 – Het trauma voorbij
Lees ook:Rolls-Royce Phantom Coupé is de top volgens Top Gear
Lees ook:Top Gear: Porsche 911 GT2 vs Lamborghini Gallardo LP560-4
Lees ook:Jeep Renegade: ideale ‘familycar’
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>