wHeels: Citroën C4 Cactus favoriet van dit jaar


Om maar met de deur met airbumps in huis te vallen; ik ben verkocht. De Cactus vind ik een van de leukste nieuwe auto’s die er de laatste jaren zijn geproduceerd. En met mij velen anderen trouwens. De Cactus is zo gewild dat Citroën in oktober liet weten de productie op te schroeven om aan de vraag te voldoen. Het liefst had ik de versie getest met de bank voorin, want dat viel me meteen op bij het zien van de eerste foto’s tijdens de perspresentatie. Ik kreeg een ander mee en vond ‘m al meteen ‘lekker’. De witte Cactus met de chocoladebruine airbumps doet geen pijn aan mijn ogen. Die testweek gaat wel goed komen!

De ene helft vindt het niks en vooral de airbumps doen -voornamelijk mannen- grinniken. ‘Ah, de dames-Cactus’, roept een wijsneus bij het tankstation. Die bumps, die maken de auto gewoon net af, vind ik. Als het augurkje op een hamburger. Maar ik ken net zoveel mensen die dat augurkje er altijd meteen van af gooien.  Een vriendin roept meteen dat ze de auto ‘best leuk’ vindt maar dan wel zonder airbumps. Waarschijnlijk houdt ze ook niet van augurkjes op haar hamburger. Grappig, hoe smaken verschillen. In elk geval gaan de meeste reacties over de airbumps. En mij lijkt het ideaal want het gebeurt me toch regelmatig dat kinderen net iets te enthouisaist de portieren open gooien. Net tegen dat lantaarnpaaltje. Die airbumps houden je auto gewoon even wat beter krasvrij. Het geheim zit ‘m in het PU (thermoplastisch polyurethaan) waarin een groot aantal luchtcapsules zijn aangebracht. Het zachte oppervlak van deze huid dempt kleine schokken en is beter bestand tegen krassen. Overigens is het openen van de portieren ook niet gewoontjes; er zit geen normale handgreep maar een lederen lus. De afwerking binnenin is sowieso stylish. Het dashboardkastje is mooi afgewerkt en opent omhoog, als een hutkoffer.

 

Het dashboard is strak en slank en laat niet meer zien dan nodig. Sommige testers zeuren over het ontbreken van de toerenteller, maar eerlijk gezegd kijk ik daar nooit op dus ik mis het niet. In het midden een 7 inch touchscreen tablet dat niet zo aanwezig is en daarmee geen onnodige ruimte inneemt. Touchscreen vind ik nog steeds niet ideaal, zeker niet met navigatie onderweg. Natuurlijk word je geacht dat te doen vóór dat je wegrijdt maar onderweg verander je nog wel eens van gedachten. Bovendien navigeerde hij ons niet naar een wel bestaande straat in Den Haag; deze kwam simpelweg niet in het systeem voor. Hij rijdt wel heerlijk, stuurt licht (fijne grip met het wat vierkante stuur) maar voelt toch robuust. De motor is bij het starten hoorbaar aanwezig, maar dat stoort niet. Als je eenmaal op weg bent verdwijnt dat naar de achtergrond.

De Cactus valt zeer in de smaak bij het gezin. Het panoramisch dak is wederom een succes omdat je de sterren kunt zien achterin tijdens het avondritje. De achterbank, die één geheel is, oogt daardoor knus en comfortabel. Minpuntje is natuurlijk wel dat je de bank in zijn geheel naar voren moet klappen als het nodig is. De bagageruimte is echter ruim genoeg; hier passen de boodschappen van twee weken met drie voetbaltassen met gemak in. En een bugaboo. Ook de achteruitrijcamera, de regensensor, magic ruitenwisser (sproeit direct vanuit de wisser), de tweede USB aansluiting.. het zorgt gewoon voor totale comfort. Pas op de een na laatste dag ontdekken we de stoelverwarming voorin omdat bijrijders billen ineens wel heel warm worden.

Omdat het mooie dashboardkastje voorrang had was er geen plek meer een airbag en werd er eentje geplaatst in het dak. Dit heeft verder geen gevolgen voor de veiligheid. De Cactus behaalde vier sterren bij de crashtest van EURO NCAP.

De versie waar wij in reden was de BlueHDi 100 Launch Edition Shine “Moonlight” en voor 24.400,- krijg je ‘m mee. Er zijn ook Cactussen leverbaar vanaf 15.990 en met het privateleaseplan rijd je ‘m ‘al’ vanaf 255 euro per maand. Nog even doorsparen dus of een sponsor zoeken.

 

De details:
Merk/type: Citroën C4 Cactus
Motor:1.6 e-HDi Commonrail turbodieselmotor met Stop&Start en micro-hybride technologie

Max vermogen kW/pk: 74(100)
Max koppel: 254/1750
Type versnellingsbak: Handgeschakeld, 5
Nieuwprijs geteste model: 24.400,-

De cijfers:

Uiterlijk: 9,5
Interieur: 9,5
Rijprestatie: 8
Familyhappygehalte: 9
Glamourgehalte: 9,5

Lees ook:De Citroën C4 Cactus prikkelt!
Lees ook:wHeels: Opel ADAM Rocks wil niet schattig zijn
Lees ook:Eddie Van Halen verkoopt twee klassieke auto’s
Lees ook:BN’ers reageren op uit de hand gelopen ‘feest’ in Haren
Lees ook:Renault Twizy, een hip hebbeding!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>