wHeels: Smart, Smarter, Smartst…

Als kleinste telg uit de klas moet je meestal net een stapje harder lopen en beter je best doen om op te vallen. Sommige ‘kleintjes’ hebben daar geen moeite mee. Zoals de Smart Fortwo en Forfour. Want wie klein is, kan nog altijd slim zijn.

Het lijkt alsof de Smart nog niet zo lang op de markt is, maar de eerste Smart Fortwo stamt alweer uit 1998, alweer 16 jaar geleden dus. De auto was toen hip & happening en best een succesnummer. De ultieme stadsauto was geboren. Zo klein, dat je hem ook nog overdwars kan parkeren. In 2007 kwam de tweede generatie Fortwo op de markt. Ondertussen bleken de inmiddels geïntroduceerde Forfour en roadster niet echt een succes. Toch probeerde Daimler het ook nog met een elektrische Smart. Dat bleek een slimme zet. Voor de derde generatie ging Daimler een samenwerking aan met Renault, wat er toe leidde dat de nieuwe Renault Twingo en de Smart Forfour heel dicht bij elkaar liggen qua design. Want ja, Smart is er ook weer als Forfour!

De nieuwe Smart is ietsje groter. Hij kreeg geen extra centimeters in de lengte, maar werd wel ietsje breder. Zijn brutale voorkant werd ook iets groter, waardoor hij veiliger is geworden. Doordat hij wat breder is geworden, voelt hij wat stabieler aan op de weg, maar stuurt nog steeds lekker soepel. Onder de motorkap, of kapje in dit geval, die in het geval van de Smart achterin de auto zit, vinden we een driecilinder motor uit de stal van Renault. Het is dezelfde 70 pk sterke 1 liter die we ook in de nieuwe Renault Twingo vonden. Maar ook een 0.9 liter grote turboversie met 90 pk is mogelijk in dit kleine karretje. Ga je voor zuinigheid, dan kies je natuurlijk voor de 70pk.

De Smart is verkrijgbaar in veel kekke kleurtjes in kleurcombinaties. Maar wij zijn meer van het stijlvolle, rustige, dus onze favoriet werd de matgrijze met witte accenten in het interieur. Het interieur is overigens très Renault, erg fris en fruitig. Het dashboard is strak en de navigatie is daar op een bijzondere manier in verwerkt. De nieuwe Smart is daarnaast een stuk veiliger gemaakt, zoals daar onder meer de cruise control, snelheidslimiet meter, parkeercamera, bandenspanning sensoren, rijstrookdetectie (die we nog steeds rete irritant vinden op alle auto’s!) en afstandswaarschuwing zijn. De extra ruimte in de nieuwe Smart is meer dan prettig te noemen, al blijft de bagageruimte natuurlijk ook met deze een beetje ‘behelpen’. Met name in de Fortwo. In de Forfour kan je de achterbanken nog wegklappen.

Tot het eind van het jaar bestel je de nieuwe Smart Fortwo vanaf 10.795. Een Forfour koop je vanaf 11.995, maar naar onze mening heb je voor die 1.200 euro meer toch even net wat meer auto. Tenzij je om welke reden dan ook voor de kleinste wilt kiezen. De Smart zal vooral concurrentie gaan ondervinden van zijn ‘franse neefje’, de Renault Twingo, die onder de 10.000 euro al verkrijgbaar is. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk van de echte Smart fans en die zullen toch wel in de rij staan voor dit kleine hippe stadskarretje. Wil je echt een uniek model, dan is er altijd nog een mogelijkheid een tailor made versie te bestellen, waarmee je zeker zult opvallen in de stadsjungle.

Tekst & foto’s: Angel Mulder – Headerfoto: Evelin Dorssers

Lees ook:wHeels: Renault Twingo 2014 – Fun fun fun!
Lees ook:Hèrmes ontwerpt auto-interieur Smart
Lees ook:Jeep Renegade: ideale ‘familycar’
Lees ook:Mazda CX-5; een zuinige, veilige Crossover SUV
Lees ook:Renault Twizy, een hip hebbeding!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>