Adam is niet alleen voor Eva

De afgelopen dagen voelde ik mij even Eva. In het paradijs (in de buurt van Lissabon voor deze gelegenheid) werd ik verliefd. Verliefd op ADAM. Mooi, hip, pittig, verleidelijk en met een tikje humor. Het klinkt als de ideale man. Maar het bleek in dit geval de ideale auto: de Opel ADAM…

De ADAM lijkt het geheime wapen van Opel. Waar het merk een klein beetje in leek te dutten, met een uitschieter zoals de geteste Opel Ampera, lijkt het automerk met de ADAM het succes te gaan hervinden. Toen ik (mannelijke) vrienden voor mijn ontmoeting een afbeelding toonde van de ADAM werd er gereageerd met “Leuk wagentje, echt een vrouwending”. ADAM leek dus op zoek naar een Eva, maar tijdens mijn kennismaking bleek dit toch niet helemaal het geval. Opel mikt met de auto voor 60% op vrouwen en voor 40% op mannen. De auto is namelijk zo te customizen dat hij zowel vrouwen als mannen zal aanspreken. Je kunt door jouw keuzes er namelijk echt een sportieve, stoere bak van maken.

De Opel ADAM wordt gepositioneerd tussen auto’s als de Fiat 500 en de MINI. Met dit verschil dat je met de ADAM toch wel een vrij unieke auto in handen kunt hebben, als je dit zelf wilt. Dit maakt de auto meer dan leuk. Je kunt namelijk niet alleen kiezen uit 12 verschillende body colors, maar ook 3 andere dakkleuren,  31 verschillende wiel-ontwerpen, 6 verschillende wielclip kleuren, verschillende grille bar kleuren en wielmaten vanaf 15″ tot 18″. In het interieur kun je kiezen uit 4 cabine kleuren, 15 verschillende stoel-uitvoeringen, 19 verschillende decors en ga zo maar door. Wil je een sterrenhemel met 60 LED lampjes, een wolkenhemel of toch liever een panoramadak? Ook dat kan! Hippe strepen of vlekken om je ADAM nog unieker te maken? Check!

ADAM komt in drie verschillende moods of thema’s” de ADAM JAM (gericht op een jong hip publiek), de ADAM GLAM (voor de luxe- en glamourpoezen) en de ADAM SLAM (voor de sportieve types). Door alle mogelijke aanpassingen is de kans dat je dezelfde ADAM tegen het lijf (of de bumper in dit geval) loopt erg klein. De beschikbare kleuren hebben hilarisch leuke namen zoals Saturday White Fever, Buzz Lightgreen, Purple Fiction, James Blonde en I’ll Be Black. Allen aardig geïnspireerd door de film- en muziekwereld.

De basisversie van de ADAM met een 1,2-liter benzinemotor van 51 kW/70 pk is verkrijgbaar vanaf 12.495 euro. De varianten JAM, GLAM en SLAM zijn er – met dezelfde motorisering – vanaf respectievelijk 15.195 euro, 15.695 euro en 15.695 euro. Voor slechts 395 euro extra wordt de auto ook nog uitgevoerd met het nieuwe onboard infotainmentsysteem IntelliLink. IntelliLink integreert smartphones (Android en Apple iOS) in de ADAM. Dus bijvoorbeeld alle apps direct op het grote kleurenscherm in je ADAM. Navigatie, muziek, Facebook en nog veel meer! Een must-have voor een Social Media freak zoals ik en sinds mijn vermelding in de twittermeisjes top 50 van GeenStijl heb ik natuurlijk wel wat bij te houden, ook onderweg. Het geluid van de muziekinstallatie is overigens opvallend goed te noemen in vergelijking met auto’s in hetzelfde segment.

Nog een fijne optie van de ADAM is de geavanceerde parkeerhulp (Advanced Park Assist), die de auto automatisch in een parkeerplaats rijdt en altijd gecombineerd wordt met Park Assist (595 euro). Elektronische stuurbekrachtiging is standaard verkrijgbaar op alle ADAM’s, inclusief de gevoelige CITY-stuurmodus, de perfecte aanvulling voor een hippe en gebruiksvriendelijke stadsauto.  De ADAM rijdt verrassend goed. Hij is compact, zeer wendbaar en heeft een fijne wegligging. Je voelt goed dat je echte Duitse degelijkheid onder je kont hebt zitten. Als we dan toch wat negatieve puntjes moeten noemen, is het de beperkte beenruimte achterin (wat met kinderen overigens prima te doen is) en de kleine bagageruimte.

Voor de introductie op de Nederlandse markt worden drie benzinemotoren aangeboden. De motoren (1,2 liter – 51 kW/70 pk, 1,4 liter – 64 kW/87 pk en 1,4 liter – 74kW/100 pk) worden geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De auto haalt een topsnelheid van 185 km/u. Alle motoren zijn verkrijgbaar met een ecoFLEX technologiepakket inclusief de brandstofbesparende Start/Stop-technologie. Alle ADAM-varianten kwalificeren voor 20% bijtelling bij gecombineerd zakelijk/privégebruik. Jammer dat Opel met de ADAM ondanks een brandstof besparend start-stopsysteem toch niet in de 14% valt. Qua prijs ligt de auto een stuk gunstiger dan bijvoorbeeld de MINI met een zelfde hipfactor. De extra opties zijn voordelig geprijsd en maken de auto niet schreeuwend duur, al ligt de prijs wel een stuk hoger dan de Fiat 500, maar je hebt dan ook echt wel een stuk meer auto in bezit.

De Opel ADAM kan vanaf heden besteld worden. Vanaf maart 2013 is de ADAM bij alle Opel-dealers in Nederland live te bewonderen. Maar je bent gewaarschuwd… voor je het weet ben ook jij verliefd op ADAM. Zelfs als je geen Eva heet.

Voor meer autonieuws, check onze collega auto.blog.nl

Foto’s: Angel Mulder & Opel

Lees ook:Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs
Lees ook:DJ Hardwell het gezicht van Opel ADAM
Lees ook:wHeels: Opel ADAM Rocks wil niet schattig zijn
Lees ook:Citroën DS3 Cabrio: Pure Pleasure!
Lees ook:Kim Feenstra met Opel ADAM door ruit heen. Promotiestunt?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>