wHeels: Chevrolet Trax – Sexy Stads SUV!

Love my life, want ik mag wederom een mooie bolide uitvoerig testen, deze maal Chevrolet’s SUV de Chevrolet Trax. Vooraf had ik de Trax al uitvoerig online bekeken, want er is niets zo leuk als voorpret. Maar wanneer ik de ‘gespierde’ Trax in levende lijve zie ben ik even sprakeloos. Oeps wat een prachtige stoere glanzende bak! En die ga ik de komende week besturen… heftig.

Ze zeggen bij Chevrolet dat ‘klein het nieuwe groot is’, voor een SUV is de Trax met zijn afmetingen van 4,25 meter in lengte en 1,77 meter in de breedte en een hoogte van 1,6 meter aan de compacte kant, maar toch vind ik hem imposant aandoen. Deze wagen doet iets met me. Hij is stijlvol, heeft een apart design, is stoer en compact tegelijk. Wat me gelijk aanspreekt in deze SUV is zijn unieke uiterlijk. Ik vind hem zijn tijd vooruit. Alsof ze er op Mars al jaren in rijden, maar voor hier in Nederland vind ik hem absoluut verfrissend en vernieuwend. Ik krijg een witte uitvoering tot mijn beschikking en die valt op, kan ik je zeggen. Hij is chique, hip en ultramodern tegelijk. Zijn neus is brutaal en de dubbele gril aan de voorkant, typerend voor alle Chevrolet modellen, geeft hem iets monsterlijks. Voordat ik instap, weet ik al dat dit een bijzondere testweek gaat worden.

De deuren openen easily, zonder geluid lijkt het wel. Het grappige van de Trax vind ik dat je de sleutel gewoon lekker ouderwets in het contact moet stoppen. Dat verwacht je niet bij zo’n moderne wagen, maar ik vind dat wel leuk. De meeste moderne bolides zijn zo uitgerust dat dat niet meer hoeft. Maar het oude vertrouwde is altijd goed, vind ik.

Het interieur vind ik vintage overkomen. Van binnen is de bolide ontzettend ruim, hij biedt met gemak plaats aan vijf (volwassen) inzittenden. Het instrumentenpaneel is uitgerust met ijsblauwe (led) verlichting. Erg cool. Qua spullen vervoeren is de Trax echt praktisch. Helemaal voor een vrouw, want wij nemen vaak graag zoveel als mogelijk mee wanneer we van huis gaan Zo kan de laadruimte uitgebreid worden naar maximaal 1.370 liter; ook is er ruimte onder de laadvloer. De passagiersstoel kan bovendien in de uitvoering die ik getest heb, plat worden neergeklapt, hierdoor kun je dus ook materialen van lengte vervoeren. Binnen in bevinden zich twee twee dashboardkastjes, met een USB aansluiting en apparaten die de connectiviteit verzorgen voor iPods, smartphones en andere elektronische apparaten. Je blikje drinken of je bakkie koffie kun je kwijt in de bekerhouders in de middenconsole, in vakken in de armsteun achter en in speciale ruimtes in de portieren. Wat mijn zoontje direct opvalt, is dat je achterin ook een 230V aansluiting hebt. Ideaal want hier kun je zonder omvormer laptops en andere elektronische apparaten opladen.

Na de Trax te hebben gestart, valt me op dat hij erg rustig is. Dat is fijn. Ik zit lekker hoog en heb daardoor een fantastisch uitzicht op mijn mede-automobilisten. In deze auto rijden, geeft me een gevoel van veiligheid. Het is fijn om alles goed te kunnen zien en het is ook heerlijk om je stijlvol te verplaatsen van A naar B. Hoog zitten heeft iets koninklijks. Ondanks dat het een SUV is heb ik niet het idee dat hij lomp of log rijdt. Sterker nog ik vind hem net zo wendbaar/ flexibel als een kleine auto. Hij rijdt vlot, behoorlijk vlot zelfs.

Chevrolet heeft voor de Trax de volgende motoren beschikbaar:

- 1.6 MT: handgeschakelde benzinemotor met 115 PK
- 1.4T AWD MT: handgeschakelde benzinemotor met 140 PK, zes versnellingen en vierwielaandrijving
- 1.7D MT: handgeschakelde dieselmotor met 160 PK en zes versnellingen
- 1.7D AT: dieselmotor met 6 traps automaat en 130 PK

Wij hebben de 1.4T AWD MT: handgeschakelde benzinemotor met 140 PK, zes versnellingen en vierwielaandrijving getest. Een beest die tot mijn verbazing nog behoorlijk zuinig rijdt. Lange ritten zijn ideaal met deze auto. Hij biedt je een zee van comfort. Naast het feit dat je zeer representatief voor de dag komt met een Trax, rijdt hij goed door, is hij zo goed als geruisloos, heeft hij een prettig interieur en last but not least heeft hij ook stoelverwarming. En dat is echt fijn kan ik je vertellen. De bestuurdersstoel is bovendien uitgerust met een aantal knoppen die je zo kunt instellen dat je rug maximale steun krijgt tijdens het rijden. Het zit zo lekker dat ik er het liefst niet meer uit zou komen, wanneer ik ermee naar mijn werk rijdt. Dit doet een mens goed. Ook het blue-tooth systeem (met Chevrolet MyLink verbonden radio) om je mobieltje mee te connecten is super makkelijk in gebruik. Normaal heb ik niets met techniek en sla ik dit soort zaken over, maar hier kan een kind zelfs zijn mobiele telefoon moeiteloos aansluiten. Handsfree bellen verloopt goed, ik ben goed te horen volgens mijn vrienden waarmee ik bel en ik hoor hen ook perfect. Dat is een grote pluspunt voor de Trax.

De Trax is verder uitgerust met allerlei technische foefjes, die ik als vrouw niet ga benoemen, maar die erop neer komen dat hij zeer prettig rijdt. Het stuur ligt goed in je handen en kan in hoogte of laagte versteld worden, het is maar net wat je prettig vindt. De wagen past zich automatisch aan de wegomstandigheden aan en verbetert wanneer nodig om de veiligheid van het rijden te handhaven. De Chevrolet Trax is voorzien van een veelomvattende reeks moderne controlesystemen, die de bestuurder helpen uitdagende situaties op de weg het hoofd te bieden. Dankzij Hill Start Assist (HSA) hoef je je geen zorgen te maken achteruit te rollen op hellingen bij het wegrijden uit stilstand. Als vrouw kan ik je vertellen dat dat echt een handige tool is. Het is me namelijk ooit in een parkeergarage met een andere auto overkomen dat ik wel achteruit rolde, nou geloof me: dat wil je niet meemaken!

De kracht van het ontwerp van de Trax maakt deze auto een van de veiligste compacte SUV’s die in Europa te koop is. Hij is zo ontworpen, dat hij bij een onverhoopte koprol meer dan vier keer zijn eigen gewicht kan dragen. In het geval van een botsing zullen sensoren ervoor zorgen dat er binnen no time zes airbags uitklappen. Een wegklappend stel pedalen reduceert het risico op verwondingen aan de benen en voeten van de bestuurder tijdens lichte of zware aanrijdingen. En alle zitplaatsen hebben driepunts gordels; veiligheidszitjes voor kinderen kunnen worden vastgezet met het ISOFIX systeem op de twee buitenste plekken van de achterbank.

De Trax is een waanzinnige, doch compacte, SUV die beschikt over all-wheel drive en de comfortabele rijeigenschappen van een personenwagen. De radio die verbonden is met Chevrolet MyLink, verzorgt toegang tot telefoonboeken, persoonlijke afspeellijsten, fotobestanden, (via USB of een iPhone) en video’s, en andere opgeslagen media. Het systeem kan tegelijkertijd de informatie opslaan van in totaal vijf smartphones. Mediadragers, zoals MP3-spelers, iPod, iPad kunnen ook via de USB-aansluiting worden verbonden. Er is ook een speciale plug-in aansluiting voor persoonlijke muziekapparaten en smartphones die geen gebruik maken van USB of Bluetooth connecties.

Het enige nadeel wat ik kan benoemen is dat er geen navigatie in de Trax zit die ik heb mogen testen. Maar je kunt een speciale app downloaden BringGo en daarmee kun je alsnog navigatie op je MyLink systeem installeren. Via de met Chevrolet MyLink verbonden radio-installatie hebben bezitters van de Trax een systeem onder handbereik, dat eenvoudig in het gebruik is en hen toegang biedt tot niet alleen verschillende media, maar ook speciale apps via hun mobiele telefoon. Je kunt er dus van alles mee doen ook op het multimediale vlak, maar geloof me deze auto rijdt zo lekker dat je je liever volle bak op het genieten van het rijden met de stoelverwarming aan concentreert. Ik vind de Trax een grote aanwinst voor liefhebbers van fijne auto’s en hij is absolutement 200% vrouwvriendelijk ook!

De details:
Merk/ Type: Chevrolet Trax in het wit uitgevoerd
Motor: 1.4T AWD MT: handgeschakelde benzinemotor met 140 PK, zes versnellingen en vierwielaandrijving
Topsnelheid: 195 km/u
Vanaf prijs: Trax LS: v.a. € 21.995,-
Nieuwprijs getest model: met alles erop en eraan rond de 31:000 €

De cijfers:
Uiterlijk: 8
Interieur: 8
Rijprestatie: 8
Glamourgehalte: 8,3

Tekst & Foto’s: Monika van der Marel – Heels: Morgan de Toi

Lees ook:Eddie Van Halen verkoopt twee klassieke auto’s
Lees ook:wHeels: Lancia Ypsilon S Momodesign – Couture op wielen
Lees ook:wHeels: Jaguar XF – Classy Businessbabe
Lees ook:Mazda CX-5; een zuinige, veilige Crossover SUV
Lees ook:Peugeot 308 SW: Sportieve en ruime klassebak

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>