Totem mist de Cirque-magie

Zeg je Cirque du Soleil en première in één zin, dan ben je je ervan verzekerd dat er een horde BN-ers op de rode loper staat. Maar de kaarten voor de spectaculaire circustheatershow vinden niet alleen bij hen gretig aftrek. Na de grote successen van Saltimbanco, Varekai, Delirium en Alegria presenteert Cirque du Soleil de nieuwste reizende show: Totem. Op donderdag 7 oktober vond de Nederlandse première van dit spektakel, voor een bomvolle zaal, plaats.

In Totem volg je de reis van de mens, vanaf zijn oorspronkelijke verschijningsvorm als amfibie, tot zijn ultieme wens om te kunnen vliegen. Eeuwenoude beschavingen en scheppingsverhalen vormden de inspiratie voor deze show. En daarin zit hem precies het probleem.

Het is een feit dat je in Totem regelmatig op het puntje van je stoel zit en je adem inhoudt. De acts zijn weer van bizar goede kwaliteit. Precies zoals we van Cirque gewend zijn. De met bakjes gooiende meisjes op eenwielers zouden in elke circustent tot een gedateerde act gerekend kunnen worden. Maar hier wordt de moeilijkheidsgraad gigantisch opgevoerd. De prachtige kostuums, opperste concentratie en de ingewikkelde choreografieën maken hun optreden tot een waar feest. Ook het liefdeskoppel in de trapeze kan rekenen op een groots applaus. Met een flinke dosis humor laten de fantastische acrobaten de meest onmogelijke trucs zien. Ondertussen ook nog razend sterk acterend.

De ingenieuze projecties op het podium vormen alle ondergronden die je je maar kunt voorstellen. Van watertjes tot zeeën, van modderpoelen tot lavastromen. Een prachtige toevoeging aan het, voor Cirque, sobere decor. De muziek is ook weer feilloos. Evenals de bijbehorende zangers. De trommelende indianen zijn imponerend. Toch laat Totem niet de indruk achter die Varekai wel achterliet. En dat zit hem in het onderwerp. In de voorgaande shows stond het sprookje en een surrealistische wereld centraal. Het publiek liet zich onderdompelen in een droom, waarin alles kon en waarin figuren onmogelijke kunsten uithaalden. In Totem komt de mens te dichtbij. In sommige acts, zoals bij het spetterende ringentrio of de paaljongens, zijn de personages écht mensen die een circusact opvoeren. En dat wil ik helemaal niet. Ik wil bij Cirque het gevoel hebben dat ik naar een sprookje zit te kijken. De mengeling van theatrale figuren met werkelijke mensfiguren werkt niet goed. De vormgeving wordt daardoor rommelig, want waar komt ineens die Spaanse dame vandaan? En waarom is die man helemaal roodgeverfd, terwijl zijn medespelers gewone mensen zijn? En in Cirque du Soleil hoort een acrobaat geen snor te hebben!

Het idee is goed, al is het verhaal is te dun of vrijwel niet aanwezig. De hoofdfiguren staan daar te los in het geheel. Dat is bij de andere shows ook wel anders. Misschien wilde Cirque du Soleil eens wat nieuws en dat heeft een zeer vermakelijke avond vol Ohs en Ahs opgeleverd. Maar de verwachte Cirque-magie ontbreekt.

Op de website www.cirquedusoleil.com is alle informatie over de TOTEM show, voorstellingsdata en speciale aanbiedingen te vinden.

Tekst: Suzan Vermeulen

Lees ook:Win kaarten voor Totem van Cirque du Soleil!
Lees ook:Première Totem van Cirque du Soleil druk bezocht
Lees ook:Sobere Playboy presentatie Sanne ivm overlijden Antonie Kamerling
Lees ook:Christian’s Column: Gaat het weer een beetje, Meneer Looman?
Lees ook:Ellen ten Damme stout in nieuwe show (video)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>