wHeels: Ford Kuga, King of the Road

Kuga

Maak kennis met Monika, onze nieuwe wHeels – w(oman on) Heels - met een liefde voor auto’s. Zij zal de komende tijd naast Angel Mulder menig auto onderwerpen aan de ultieme glamourtest voor Glamourblog.nl. Afgelopen week testte zij in zomerse temperaturen de Ford Kuga, een hele warme ervaring…

KugaBij het zien van de nieuwe Ford Kuga krijg ik een licht gevoel in mijn buik, kriebels. De wagen die ik mag testen is Ginger Ale gekleurd, een chique groentint. De handgeschakelde 6-bak ziet er groot, stoer en veilig uit. Na het instappen, weet ik het gelijk: wij worden maatjes. Ik heb de mazzel er een te mogen testen die van binnen is uitgerust met lederen bekleding. Tres chique! De Kuga is voorzien van alle gemakken die je je als bestuurder maar kunt wensen. Je start de auto zonder de sleutel uit je zak of handtas te hoeven halen. Het enige wat je hoeft te doen is de koppeling induwen en op de powerknop drukken.

KugaWat ik in de eerste plaats erg fijn aan de Kuga vind, is dat er sportstoelen voorin zitten, die je geheel naar wens kunt afstellen. Met drie knopjes aan de linkerkant van je stoel kun je hem zo instellen dat je rug de volledige ondersteuning krijgt en geloof me dat rijdt super relaxed. Verder bevindt zich in de wagen een handig klepje vlakbij mijn achteruitkijkspiegel, waarin je je zonnebril kunt opbergen. Slim bedacht, want deze gadget spreekt zowel vrouwen als mannen aan. Er is in ieder geval veel ruimte in de Kuga om spullen op te bergen. De bolide is niet alleen groot van buiten, maar ook behoorlijk ruim van binnen. Hij leent zich onder meer om die reden perfect als familiewagen. Er is volop ruimte op de achterbank, ook voor types met lange benen!

KugaHypermodern is de Kuga sowieso en wat mij en mijn vriendinnen vooral aanspreekt, is de handsfree bedienbare achterklep. Dat is toch wel de uitvinding van de eeuw, want ik hoef alleen maar mijn voet onder de klep van voor naar achteren te bewegen en daarna opent de achterbak zich vanzelf. Superchill als je aankomt met je handen vol boodschappen of als je schaamteloos geshopt hebt. De achterbak gaat middels een sensor plus voetbeweging open en kan op dezelfde manier worden gesloten. Appeltje, eitje. De achterbank kan bovendien in een beweging worden neergeklapt als je bijvoorbeeld wat grotere zaken wilt vervoeren. Dat leuke designerstoeltje kun je met deze auto gewoon zelf ophalen.

De Ford Kuga is een SUV, maar ik vertel je er wel bij dat ik hem niet heb getest op onverharde wegen. Ik test de auto’s voor glamour.blog als consumentenauto’s en niet als auto’s om mee te crossen in zandbakken. Als ik dat had gewild, was ik wel bij Top Gear gaan werken ;)
Maar toch iets over de techniek het intelligente AWD [All Wheel Drive] system analyseert de rij-omstandigheden twintig keer in de tijd dat je met je ogen kunt knipperen en speelt daar op in met als resultaat dat je grip op de weg optimaal is. Je kunt dus minder snel omvallen, ook met deze noeste bolide.

Het rijden met de Kuga op de snelweg, maar ook in de stad ervaar ik als een feest op zich. Hij ligt perfect op de weg en  je zit hoger dan in een normale auto en hebt daardoor een goed overzicht op het verkeer. Daarnaast dwing je zonder dat je daar zelf ook maar iets voor hoeft te doen RESPECT af, want dat doet het uiterlijk van deze wagen voor je. Het klinkt misschien een tikkeltje arrogant, maar met de Ford Kuga wordt je echt opgemerkt. Mannen en vrouwen, iedereen kijkt naar deze auto en iedereen ziet deze wagen. Ik voel me er heel prettig in. Veilig ook. Onder de motorkap bevindt zich een 1,6-liter Ecoboost-motor met 150 pk. Hij trekt vlot op en schakelt heel soepel. Ik word hier echt blij van, want deze wagen rijdt bijna vanzelf. Verder is het ook een hele stille wagen. Waar ik in het begin wel aan moet wennen, is dat je motor stopt zodra je hem in zijn vrij zet. Ze noemen dat een Auto-Start-Stop, wat betekent dat je auto automatisch uitslaat zodra je bijvoorbeeld voor een stoplicht stopt. Het voordeel hiervan is dat de auto hierdoor minder benzine verbruikt en minder CO2-uitstoot. Het went bovendien vrij snel kan ik je vertellen.

KugaEen ander bijzonder detail aan dit exemplaar is het feit dat er een – Driver Alert – in zit. Dit komt erop neer dat de wagen je rijgedrag constant controleert. Stel je bent moe en maakt fouten, dan verschijnt er op je display een waarschuwing dat je even moet pauzeren. Ford heeft voor deze technologie een prestigieuze Euro NCAP Advanced Reward ontvangen.

Veel vrouwen, maar ook heren (al zullen ze dit nooit bekennen!), hebben moeite met parkeren. Voor hen is er een supercoole tool in de Kuga namelijk een knop die het mogelijk maakt dat de auto vanzelf ingeparkeerd wordt. Als ik aankom in onze straat, zet ik mijn grote liefde voor een plek waar geparkeerd kan worden, daarna laat ik het stuur los, doe ik mijn handen in de lucht, druk op de knop die me helpt in te parkeren en het enige wat ik hoef te doen is de wagen in zijn achteruit te zetten. De Kuga manoeuvreert zichzelf in het plekje en geeft aan wanneer ik hem in zijn een moet zetten om de parkeeractie perfect af te ronden. Ik zie wat buurtjes met open mond toekijken. Ze snappen er weinig van, mijn zoon en ik hebben de grootste lol hierom.

KugaMet mooi weer kun je het panoramische dak openen en genieten van frisse lucht, licht en een goed uitzicht. Als je toch met open dak wilt rijden, maar geen last van de zon wilt hebben, kun je het elektronische zonnescherm gebruiken om de zon tegen te houden. Wanneer je de auto eenmaal parkeert, klapt de auto de elektrisch bedienbare spiegels automatisch naar binnen om beschadigingen te voorkomen, ook niet geheel onhandig, weet ik uit eigen ervaring.

Inderdaad ik moet toegeven mijn verslag over deze SUV klinkt alsof ik regelrecht ben omgekocht door de fabrikant, maar ik heb de testweek in deze auto werkelijk met liefde volbracht. Het enige nadeel wat ik bij de nieuwe de Kuga kon vinden is het navigatiescherm. Die vind ik iets te klein in tegenstelling tot de rest van de auto. Maar goed een kniesoor die daarop let, want over het algemeen genomen vind ik dit echt de koning onder de in Nederland verkrijgbare SUV’s. Het deed me dan ook oprecht pijn om de Kuga weer terug te brengen naar Ford, maar ik blik terug op een korte en passionele relatie ♥

De details:
Merk/type:                                     Ford Kuga , uitvoering: Titanium
Motor:                                             1.6 Ecoboost 150pk/110kW
Topsnelheid:                                  200 km/h
Nieuwprijs geteste model:            € 42.805,-  (vanaf € 34.465,-)

De cijfers:
Uiterlijk: 8
Interieur: 8
Rijprestatie: 8,5
Glamourgehalte: 8,5

Door: Monika van der Marel

Meer (w)Heels hier!

Lees ook:Genieten van Celine Cairo tijdens het EcoSport Live! Event
Lees ook:Nieuwe Nissan Qashqai: een kaskraker
Lees ook:wHeels: Assepoester en de DS3 Fab. (en win de muiltjes!)
Lees ook:Betty Ford (93) overleden
Lees ook:Marijke Helwegen gestopt door de ME

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “wHeels: Ford Kuga, King of the Road

  1. Helma

    Wat een heerlijk leesbaar artikel voor vrouwen, eens wat anders dan al die technische specificaties – ik hou ervan.

      /   Reply  / 
  2. Redactie Auteur

    Dat is ook de hele insteek van wHeels. Fijn dat je het ook zo ervaren hebt, Helma!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>