Citroën C4 Picasso – L’Amour de Citroën

PicassoMet Citroën heb ik eigenlijk alleen ervaring vanuit mijn jeugd en dat is de ‘Snoekenliefde’ van mijn vader. Hij reed jarenlang een Citroën DS en ik heb daar mooie herinneringen aan. We trokken altijd veel bekijks, zeker op onze vakanties naar Spanje of Frankrijk. Een voiture die ooit door een panel van vooraanstaande auto- ontwerpers werd uitgeroepen tot mooiste auto ter wereld. Wat design betreft zit het bij Citroën over het algemeen wel goed, vind ik.

PicassoMijn eerste ontmoeting met deze nieuwe generatie C4 Picasso is wel nog wat onwennig moet ik zeggen. Rood is niet echt mijn kleur, maar… mooi rood is niet lelijk. Het ‘Ruby Red’ van deze wagen is eigenlijk best wel classy. Als ik plaatsneem in de auto zelf lijkt het alsof ik een cockpit van de de nieuwste Boeing ben beland. De voorruit is ‘huge’ en loopt door waar andere merken hun zicht eindigen. Sommige noemen dit direct een soort vissenkom, maar ik vind het wel een enorm pluspunt. Een goed zicht op de weg, niet eventjes onder je zonneluikje door hoeven kijken of het licht al op groen is en een vrij gevoel. Het interieur is luxueus. De halflederen bekleding vind ik erg mooi, de stoelen zitten heerlijk en zijn niet alleen voorzien van stoelverwarming maar ook stoelmassage. Dat laatste is relaxed maar vergeleken met bijvoorbeeld de Range Rover niet om over naar huis te schrijven. Met je jas aan voel je wel wat geduw en gezucht in je rug, maar echt masseren is het niet. Maar goed… we zitten hier dan ook niet bij een Spa, maar in een vervoersmiddel.

PicassoHet is binnen even zoeken waar wat zit, want heel standaard is deze C4 niet te noemen. In de file staan lijkt me met deze wagen trouwens geen probleem. Binnen ben je van alle gemakken voorzien om een volledige werkdag in je auto door te kunnen brengen. Middenin zit een groot vak waar je van alles kunt opladen, mocht je dat willen. Uiteraard met USB aansluiting (2X) voor het laden van je telefoon, maar ook AUX, twee keer USB, een 12 volt zelfs een 220 volt stopcontact. Ook achterin zie ik een 12 volt aansluiting zitten. Het dashboard heeft twee beeldschermen; een onder de voorruit en een touchscreen onderin waarmee je je navigatie, muziek maar ook overige functies als klimaat en instellingen bedient. Een systeem dat ik snel doorheb en prima te bedienen is. Het enige irritante is misschien de Bluetooth functie die elke keer weer opnieuw vraagt of hij mijn contacten mag laden, maar dat ligt misschien wel aan mijn eigen telefoon.

PicassoWaar ik ook erg blij van ben geworden is het audiosysteem. De C4 Picasso is uitgerust met JBL audio en is voorzien van 8 speakers. Wel vijftig keer kreeg ik van Beth Hart en Joe Bonamassa een privé concert met I’ll take care of you . Ook achterin werd fanatiek luchtgitaar gespeeld en gedrumd op de uitklapbare tafeltjes. Mijn kids zijn erg enthousiast over mama’s testwagen van deze maand. Want; panoramisch dak met een fabelachtig uitzicht op de sterrenhemel op de terugweg van familiebezoek, uitklapbare tafeltjes in de stoelen mét lampje en een ‘ eigen’ klimaatbediening. Sowieso een ideale auto voor mijn kleine passagiers. Ik beschik voorin over een extra spiegeltje, waarmee ik de kids goed in de gaten kan houden.

PicassoDe C4 Picasso is een week lang wel echt een fijne vervoersmaat. Hij brengt me overal in luxe naar toe, geeft me een veilig gevoel door zijn degelijke en stevige omvang, dode hoek detectie en snelheidsbegrenzing, laat de veiligheidsriem trillen bij het passeren van een doorgetrokken streep, verwarmt en masseert, houdt de kinderen goed bezig en mijn wekelijkse boodschappen mogen allemaal achterin. Als je lui (of wat onzeker) bent kun je je Parkassist aanzetten en mijn eerstvolgende auto moet echt een achteruitrijcamera hebben, want dat is gewoon ideaal (nee, niet alleen voor vrouwen!) Kortom; een auto die lief voor je is. Daarom doet het ook best een beetje pijn om hem weer in te leveren na een week lang samen optrekken (wat deze auto trouwens loeisnel doet). Hij heeft een mooi snoetje met zijn 3D LED verlichting, al zou ik uiteindelijk zelf toch voor een andere, wat minder opvallende kleur kiezen. En dan mag hij als ultieme test best mee naar het land van herkomst, op weg voor twee weken ‘glamping’ ;)

De details:
Merk/type: Citroen C4 Picasso – THP 155 Exclusive Motor: 1,6 Benzine turbo benzine motor 115 kW / 156 pk. Aantal versnellingen: 6
Topsnelheid: 209 km/u
Nieuwprijs geteste model: € 39.740,=
Consumentenprijs inclusief BTW en BPM: € 33.240,=

De cijfers:
Uiterlijk: 8+
Interieur: 9
Rijprestatie: 8+
Familyhappygehalte: 9 (uitklaptafeltjes mét lampje, panoramisch dak met uitzicht op sterrenhemel en audio)
Glamourhalte: 8

Tekst: Kim Hooning

Lees ook:De Citroën C4 Cactus prikkelt!
Lees ook:wHeels: Hyundai i10 – Het trauma voorbij
Lees ook:wHeels: Assepoester en de DS3 Fab. (en win de muiltjes!)
Lees ook:wHeels: De nieuwe Range Rover – Sit back & Relax…
Lees ook:Opel Cascada, luxe cabrio voor een betaalbare prijs

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>