Renault Twizy, een hip hebbeding!

Is het een auto? Is het een scooter? Nee, het is een Twizy! Renault brengt begin april de Renault Twizy op de markt, die eigenlijk ‘the best of both worlds’ is. Hij heeft zowel de voordelen van een scooter (klein, wendbaar) als die van een auto (overdekt, zitcomfort). Deze maand kon de wereldwijde pers al kennis maken met dit opvallende voertuig op Ibiza en vanaf 5 april kan ook de consument kennis maken met de Twizy.

Voorlopig zal de Twizy nog wel even voor wat verrekte nekken zorgen, want de Twizy zorgt voor veel draaiende hoofden. Het is nogal een opvallend ding. Standaard heeft de Twizy geen deuren, maar optioneel, en wat ons betreft aan te raden in Nederland, kan deze voor een bedrag van 595 euro extra met omhoog klappende switchblade deuren geleverd worden, wat de auto een hele gave futuristische look geeft. Deze deuren worden echter zonder ramen geleverd, dus je rijdt nog altijd half open. Wij testten de Twizy op Ibiza en voor een eiland als Ibiza is het een ideaal vervoermiddel. Alle afstanden zijn kort en het weer is vrijwel altijd goed.

Je moet de Twizy dan ook niet vergelijken met bijvoorbeeld een Smart. Hij mag dan dezelfde soort uitstraling hebben, de Twizy gaat toch meer de hoek in van de scooter, maar dan heerlijk overdekt en natuurlijk met een auto-stuur en -bediening. De Twizy 45 kan zelfs gereden worden met een brommerrijbewijs en kan je dus al vanaf een leeftijd van 16 jaar rijden. Deze versie rijdt echter slechts 45 km/u, wat in de stad prima te doen is natuurlijk. De Twizy 80 (officieel gewoon Twizy genoemd) heeft een maximum snelheid van 80 km//u, waar dan ook een rijbewijs A of B voor vereist is. Voor een 16-jarige lijkt ons de Twizy 45 een geweldige start om op een veilige manier deel te nemen aan het verkeer en op die manier alvast een voorschot te krijgen op ‘het echte werk’; het rijden van een normale auto.

Met name in de stad is de Twizy een ideaal voertuig. Het formaat geeft het voordeel dat er overal wel te parkeren valt en met de naar boven klappende deuren, heb je ook geen last bij het openen van een portier. Hij is zeer wendbaar, dus een straatje keren is peanuts. En we zouden het bijna vergeten: de Renault Twizy is elektrisch! In twee en half uur is de Twizy weer voor 80% opgeladen (3,5 uur voor een volle accu), dus terwijl jij shopt of een (zakelijke) lunch hebt, laadt je auto zich weer op. Op een volle accu rijd je gemiddeld 70-100 kilometer (afhankelijk van je rijstijl). De Twizy heeft een passagiersstoel achterin, dus je kunt nog iemand meenemen ook. We moeten er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat het onmogelijk is om met een rokje charmant achterin een Twizy in en uit te stappen. Door de beperkte ruimte, moeten je benen namelijk naast de voorstoel, dus gespreid zitten. Maar ach, dat moet je achterop een scooter ook…

Zoals we al eerder aanhaalden: de Twizy heeft geen ramen (en in het standaard geval zelfs geen deuren) en daarmee komen wij meteen bij het puntje van kritiek. In Ibiza is dat namelijk prima, heerlijk zelfs, maar wij hebben toch onze twijfel over het gebruik in Nederland. De Twizy heeft namelijk ook geen kachel. Op dit punt moet je hem dus echt zien als een scooter en als je dan net als ons fervent ‘mooi weer rijder’ bent, dan kun je je afvragen of dit opweegt tegen de prijs die je er voor betaald. Ook vragen we ons af hoe vandalisme-gevoelig de Twizy wel niet zal zijn in de grote steden in Nederland. Wij zien de eerste geintjes al voor ons: je auto volgegooid met troep, een kleine boodschap op je stoel etc. Je kunt uiteraard ook geen spullen in je Twizy laten liggen. Grote kans dat deze verdwenen zijn bij terugkomst. De Twizy heeft wel twee beveiligde opbergvakken, maar de ruimte is ietwat beperkt. Had het voertuig ramen gehad, dan hadden we waarschijnlijk nu al in de rij gestaan om hem te bestellen, want eerlijk is eerlijk: leuk is ‘ie zeker!

Je begrijpt, de Renault Twizy had onze Glamourtest niet doorstaan, als we hem hierin mee hadden genomen. Hiervoor mist deze net iets te veel luxe en comfort, maar toch zijn we enthousiast. Het lijkt ons namelijk heerlijk om met de Twizy te toeren in de regio bij mooi weer. We zouden onze normale auto daarvoor best wat vaker willen laten staan. Onze conclusie is dan ook dat de Twizy een hip hebbeding is. Kan je het je veroorloven, dan wil je hem er graag bij hebben.

De Renault Twizy is vanaf 5 april verkrijgbaar bij de Renault Z.E.-dealer vanaf 6.990 euro incl. BTW en BPM, exclusief batterijhuur (vanaf 50 euro per maand) Kijk voor meer informatie op de website. Bezoek voor meer informatie over elektrische voertuigen in het algemeen ook eens www.ev-club.nl

Lees ook:Cathy & David Guetta ambassadeurs van de Renault Twizy
Lees ook:Kyupiddo Ibiza, hotspot met schitterend uitzicht!
Lees ook:Backstage: Achter de Schermen bij Glamourblog
Lees ook:wHeels: Renault Twingo 2014 – Fun fun fun!
Lees ook:DJ Hardwell het gezicht van Opel ADAM

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Renault Twizy, een hip hebbeding!

  1. Pingback: Photodiary: Achter de Schermen bij Glamourblog | Glamour

  2. Pingback: Photodiary: Achter de Schermen bij Glamourblog | Glamour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>