wHeels: Renault Captur: Sportief, slim en stijlvol

Captur

Bij het horen van het merk Renault denk ik altijd aan de types Mégane en Clio. Maar net zoals andere automerken gaat ook Renault met de tijd mee en ontwikkelen ze tal van nieuwe varianten. De Renault Captur is er daar één van. Op televisie zie je hem regelmatig voorbij komen in een stijlvolle commercial. Aan mij de eer om deze sportieve auto zes dagen lang aan een uitvoerige test te onderwerpen. Love this job!

CapturIn Hoofddorp maken we voor het eerst kennis met elkaar. Als ik hem in real life zie, verschijnt er een glimlach op mijn mond. Wow, hij is nog groter, stoerder en mooier dan op de televisie. Het is een flinke jongen, maar absolutement niet te kolossaal. En qua vormgeving is het echt een eyecatcher. Een knapperdje met prachtige ronde vormen en heerlijke grote wielen. Nederlander Laurens van den Acker is verantwoordelijk voor het smaakvolle design van de Captur. Bij navraag blijken we hier met een Urban Crossover [UC] te maken te hebben. We hebben mazzel, want een UC  blijkt een drie-in-één auto te zijn. Zo combineert de stoere Captur het robuuste uiterlijk van een SUV met de praktische eigenschappen van een familiewagen (MPV) en de handelbaarheid van een personenauto (hatchback).

CapturNa enige uitleg over de bolide door een van de medewerkers van Renault, krijg ik de sleutel, die veel wegheeft van een creditcard, overhandigd. Mijn grote vriend op wielen past als een tweede huid. Vanaf het moment dat hem met de startknop start heb ik het gevoel dat ik nooit in een andere auto dan deze heb gereden. Het voelt bijna eng vertrouwd! De sleutel kan je in principe in je handtas laten zitten. Er is echter ook een apart vakje in de auto waarin de sleutel perfect past. Ik vind dat handig en berg hem daar in op, maar dat hoeft niet perse. Hij rijdt als een zonnetje. De versie die ik test is goed voor 90PK. Hij zou ongeveer 1 liter op de 21km verbruiken. Persoonlijk heb ik ervaren dat het ongeveer 1 op de 17 betrof, maar dat kan ook door mijn rijstijl komen, want ik rij graag door. Maar als je bewust rijdt, is deze auto qua benzineverbruik dus ook erg prettig voor je portemonnee, waardoor je dus weer meer geld over houdt om te shoppen. En daar leent deze auto zich qua opbergruimte prima voor, maar daar kom ik later op terug.

Op de snelweg krijg ik veel bewonderende blikken van mede-automobilisten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze auto er al is bij een vanafprijs van 15.990 euro. Voor dat bedrag krijg je dus echt hele complete en sexy auto die lekker stuurt en leuk meekomt on da road. Het is geen bloedsnelle auto, maar hij rijdt wel vlot.

Afritsbare bekleding
CapturNaast een waanzinnig leuk exterieur, ik mag er een testen in de warme en opvallende kleur ‘Orange Arizona’, heeft de Captur ook een  fraai interieur dat is voorzien van de modernste snufjes. Het exemplaar dat ik test is vrij rustig van binnen, maar ik laat me vertellen dat je het interieur zo wild kunt maken als je wilt. Er is veel mogelijk je kunt bijvoorbeeld het stuur een andere inleg geven in bijvoorbeeld een fel kleurtje. Ook qua verlichting van het dashboard zijn er tal van mogelijkheden.

Het eerste wat me opvalt is dat de bekleding in de auto afritsbaar is… hoe handig is dat!! Dat is niet alleen fijn als je kinderen hebt, maar ook voor hard werende types die veel tijd in de auto doorbrengen. Valt je bakje met yogurth en cruesli ’s ochtends om, dan rits je gewoon de hoes eraf, gooit hem in de was en weer nieuw is je bekleding. Ideaal!

CapturBinnenin kun je best veel kwijt. Je zou bij wijze van je fohn en je beautycase mee kunnen nemen, want de Captur beschikt niet over een lullig standaard dashboardkastje, nee deze vierwieler is uitgerust met een enorme schuiflade de ‘Magic Drawer’ met een inhoud van maar liefst elf liter. Hoe chill is dat?!

Een ander  hoogtepunt in het interieur is het ingebouwde multimediasysteem dat luistert naar de naam MediaNav. De radio is voorzien van Bluethooth®, USB-en jackaansluitingen waardoor handsfree bellen en het beluisteren van je favo muziek via audiostreaming of externe mediaspeler mogelijk is. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er geen cd speler in zit. Maar goed cd’s zijn ook zo 2009. Voor een meerprijs van 600 euro kun je een camera in laten bouwen. Ideaal kan ik je vertellen, vooral met inparkeren.

Er is ook nog een uitgebreider system de Renault R-Link en dat is bijna een soort van ingebouwde iPad waarop je ook apps kunt downloaden, twitteren en spelletjes met het hele gezin in de auto kunt spelen. Helaas zat dat systeem niet in de uitvoering die ik mocht testen.

CapturEerder vertelde ik je al dat deze auto zich ook prima leent voor uitgebreide shopsessies  en dat komt door de zee van ruimte binnen in de auto. Je kunt hier achterin prima zitten, want er is beenruimte volop. Daarbij is de achterbank verschuifbaar. Je zou deze dus uit kunnen schuiven als je meer ruimte nodig hebt om bijvoorbeeld je nieuwe IKEA aankopen te vervoeren. In de achterbak zit sowieso een soort van dubbele bodem. Als je een gedeelte weghaalt, maak je hem ruimer.

Al met al heb ik het testen van de Captur met verwarmde buitenspiegels ervaren als zes mooie dagen waarin ik me heb laten onderdompelen in een wereld van rijgemak, stijlvol design, comfort en klasse. Het was dan ook moeilijk om hem weer terug te brengen naar zijn eigenaar, Renault. Dit klinkt nu natuurlijk zeer onbetrouwbaar, maar geloof me, ik was zo relaxed door het rijden in deze wagen, dat ik hem geheel per ongeluk een dag te laat heb ingeleverd…

De details:
Merk/type: Renault Captur TCe 90 Stop en Start Expression
Motor: een driecilinder van 90 pk
Topsnelheid: 171 km/u
Nieuwprijs geteste model: 17.990,00 euro

De cijfers:
Uiterlijk: 9
Interieur: 8,5
Rijprestatie: 8-
Glamourgehalte: 8-

Heels: Graceland

Tekst & Foto’s: Monika van der Marel

Lees ook:Jeep Renegade: ideale ‘familycar’
Lees ook:Renault Twizy, een hip hebbeding!
Lees ook:wHeels: Renault Twingo 2014 – Fun fun fun!
Lees ook:Glamour Auto-test: Renault Mégane CC Floride
Lees ook:Audi introduceert de A1 Sportback

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>